Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 786
college-dictaat van een der studenten
LOCUS DE CONSUMMATIONE SaECULI.
310
voorkomen, dan
van uitspraken Hermeneutiek
Waar nu
worm,
overgelaten;
twijfel
moet
het onzekere naar
liet
—
zoo
is
een der eerste regelen der
zekere worden geëxegetiseerd.
positief en zeker staat geschreven, dat het is „een onuitblussche-
vuur", „een
lijk
zalig
worden",
hier
eene
de
—
die niet sterft" enz., zoo
terwijl
dit „allen" in
beteekenis
tweeërlei zin kan
monistischen
in
wordt ons geen den minsten
b. v. „God wil, dat allen worden genomen. Neemt men
andere plaatsen, als
in
aan, dan vernietigt
zin
men daardoor
stellige uitspraken.
we
Bovendien hebben over
die
sen,
reeds vroeger
bij
de separatio bonorum
et
Heilige Schrift het
Dogmatisch gronden
Zij
tiging 30.
als
eindelijk
zijn
de mensch 20.
malorum handelen, gezien, dat de nooit monistisch, maar altijd dualistisch stelt. moeten deze theorieën beslist afgewezen op de volgende
Ti?~.oc
:
Zij
10.
de behandeling der Schriftuurplaat-
is,
Zij
is
in
strijd
met de
leer der Heilige Schrift
omtrent den mensch
onverdelgbaar geschapen.
met het karakter van den dood, die nooit eene verniemaar eene losmaking van bestaande banden. zijn in strijd
zijn in strijd
van
keus
vrije
met de beteekenis van de zonde, die voorgesteld wordt schepsel en eeuwige krachten in haar tegendeel
het
omzet. 40.
zijn
Zij
Immers
in
strijd
met de
leer,
dat de mensch een zedelijk schepsel
is.
die de voorstaan, stellen het zóó voor, dat nog wel vanzelf terecht zullen komen. Het hangt dus niet af van den wil van den mensch. De bekeering wordt dus opgevat als eene physische, niet aTroKixTaa-rxa-ig TTCKvruiv
zij,
allen
als
eene ethische daad.
50.
Zij
wereld
zijn in strijd
uit
liefde
(Zonde geen zonde meer enz.)
met de
leer
omtrent
God
en de Schepping.
God
heeft de
geschapen, zoo redeneert men, de mensch zou dus rechten
God moet nu dien mensch gelukkig maken. Doch de Heere God alles geschapen heeft om zijns zelfs wille. Hun idéé van de liefde is niet het theologische idéé. In God is de liefde egoïsme. En verder God de Heere zelf heeft door de wereld te scheppen, een dualisme in het leven geroepen: God en niet-God. Dus: die tweeheid moet vanzelf leiden tot een strijd tusschen God en dien -KÓc-fzog en die strijd openbaart zich hierin, dat God de Heere zijn heiligen toorn moet doen gevoelen aan al,
hebben tegenover God.
Schrift onderwijst ons, dat de
:
;
wat
Hem
niet als
Schepper eeren en dienen
wil.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's