Zions roem en sterkte - pagina 295
;
;
; :
VAN HET HEILIGE AVONDMAAL. genomen, opdat
zij
allen
287
zagen over wat zaak
hij
den zegen
uitsprak Hij heeft het gezegend, welke handeling bij de Evangelisten 26, dan eens eens zegening genoemd wordt, ais Matth. 26 19. Wat formulier van zegening Christus dankzegging, Lukas 22 gebruikt heeft, is niet bekend. Der Joden gewone zegening was Gezegend zijt Gij, Heere onze God, Koning over het brood der wereld, die brood voortbrengt uit de aarde. Waarschijnlijker nochtans is het dat Christus eenig formulier gebruikt heeft, dat Hem eigen was, en op de tegenwoordige zaak paste want gelijk Hij op andere tijden brooden en spijzen tot een natuurlijk geLukas 9 29. 15, alzoo heeft bruik geheiligd heeft. Mare. 14 Hij ook dit brood, en naderhand den wijn, tot een Sacrament van Zijn lichaam en bloed geheiligd Hij heeft het gebroken, en dat wederom naar der Joden c. gebruik; want zoo staat er in den Talmud der Joden, dat de vader des huisgezins het brood breekt, en daarna zegent hij het; eene gewoonte die de Apostelen zorgvuldig hebben onderhouden, 16. Het brood dat wij breken. Gelijk dit kerk-gebruik Cor. 10 1 aan het Heilige Avondmaal wezenlijk, ten minste tot deszelfs volkomenheid zoo noodzakelijk is dat de geheele maaltijd daarom genoemd wordt, eene breking des broods. Handl. 2 40, en 20 7; het gebroken brood gaf Hij aan Zijne discipelen, wederom d. volgens de oude gewoonte der Joden wier uitgedrukte regel over deze zaak bij Maimonides is Brekende, geeft de huisvader een stukje voor een iegelijk, en de ander neemt het op met zijne hand en het is hem niet geoorloofd hetzelve in de hand van den eter te geven, tenzij dat hij rouw draagt. Weshalve hieruit blijkt, b.
nu
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
;
dat
van
die heden Christus'
gewoon
zijn
exempel,
en
brood in den mond te steken, oude eenvoudigheid afwijken dan uit bijgeloovigheid ontstaan,
het
de
terwijl ook deze gewoonte niet en van latere vinding is. 2. De woorden van Christus omtrent het brood, die wij bevelende noemen, zijn Neen, dat is datgene namelijk, dat a. gebroken en voor ulieden op de tafel nedergelegd is. Eet, met begeerte ter verzadiging, en doet dat tot Mijne gedachtenis; terwijl dit laatste zoowel op de uitdeeling, als zijnde het werk deJ Apostelen, ziet, als op de aanneming, zijnde het werk der dischgenooten, tot Zijne verheerlijking. Een bevel, overeenkomstig het Onderhoudt dan 24. gene wij lezen bij het pascha, Exod. 12 deze zaak, tot eene inzetting voor u, en voor uwe kinderen, tot gelijk ook het gansche pascha werd gevierd ter in eeuwigheid gedachtenis der wonderbare verlossing uit Egypte, Exod. 12:14; b. de uitleggende verklaren de verborgenheid van het Sacra26; hetwelk ment, en zijn deze: Dat is Mijn lichaam, Matth. 26 18. En dat deze weder zijn voor u gegeven wordt, Lukas 22 genomen van de spreekwijzen van het pascha, blijkt, alzoo de Israƫlieten, etende hun paaschbrood, gewoon waren te zeggen Dit is dat brood der verdrukking, hetwelk onze vaders in het land van Egypte gegeten hebben. Ja zelfs noemden zij het gebraden lam, dat in het paaschmaal opgedischt werd, het lichaam des pascha's, hoewel dit niemand anders verstond dan van een :
:
;
:
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914
Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's
![Zions roem en sterkte - pagina 295](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/zions-roem-en-sterkte/1914/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914
Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's