Zions roem en sterkte - pagina 65
VEREENIGINQ DER GODDELIJKE EN MENSCHELIJKE NATUUR.
57
[Wy gelooven dat door dese ontfangenisse de persoon des Soons on-af-scheydelick ver-eenicht ende tsamen ghevoecht is met de menschelicke nature : so datter niet zijn twee Sonen Gods, noch twee personen, maar twee nature in eenen eenighen persoon vereenicht : doch elcke nature hare onderscheyden eyghenschappen behoudende. Ghelijck dan de Goddelicke nature altijd ongheschapen ghebleven is, sonder begin van daghen ofte eynde des levens, vervullende hemel ende aerde; also heeft de menschelicke natare hare eyghenschappen niet verloren, maer is een schepsel gebleven hebbende begin van daghen, zijnde eene eyndelicke nature, ende behoudende Ende hoewel hy der al 't gene dat een ware lichaem toebehoort. selvige door sijn verrijsenisse onsterflickheyt ghegeven heeft; nochtans en heeft hy de waerheydt sijner menschelicker nature niet verandert, dewijle onse salicheydt ende verrijsenisse mede hangen aen de waerheydt sijns lichaems. Doch dese twee naturen zijn also f samen vereenicht in een persoon; datse ooc selfs door sijnen doot niet gescheyden en zijn geweest. So was dan 't gene hy stervende inde handen sijnes Vaders bevolen heeft, een ware menschelicke geest, die uyt sijn lichaem scheydde : maer hier en-tusschen bleef de Godlicke nature altijt vereenicht met de menschelicke, oock selfs als hy in 't graf lagh : ende de Godheyt hieit niet op in hem te zijn, gelijckse in hem was als hy een cleen kint was, hoe welsy haer voor eenen cleenen tijt so niet en openbaerde. Hierom bekennen wy, dat hij ware God ende ware mensche is : ware God, om door sijn cracht de doot te overwinnen : ende ware mensche, op dat hy voor ons mochte sterven uyt de swackheydt sijns vleesch.J Vraag. Wat is de inhoud van dit artikel ? Antw. Een voorstel der leer, aangaande de wonderbare vereeniging der goddelijke en menschelijke natuur van den Verlosser eenigheid des persoons. Vraag. Hoe spreekt de Schrtft van deze vereeniging? Antw. Zeer verheven, joh. 1 14. Het is VLEESCH geworden, Col. 2:9. In Hem de VOLHEID der godheid LICHAMELIJK 1 Tim. 3 16. Buiten allen twijfel: de VERBORGENHEID der godzaligheid is groot: (jOD is GEOPENin
WOORD
:
WOONT :
BAARD
in
het
VLEESCH.
Vraag. Is deze vereeniging der twee naturen in Christus eene verborgenheid ? Antw. 1. Het is eene groote verborgenheid, omdat zij ons brengt tot God, Die een ontoegankelijk licht bewoont, en dingen leert, die het vernuft noch vinden noch bevatten kan, Matth. 16 16; die lange eeuwen verzwegen zijn, Rom. 16 25; waarin engelen begeerig zijn in te zien, 1 Petr. 1 12; die verlichte en geoefende zinnen doet uitroepen De kennis is mij te wonderbaar, zij is hoog ik kan er niet :
:
:
;
:
bij.
Psalm 139
:
6.
2. Het is eene verborgenheid, waaraan men niet twijfelen mag. Jacob twijfelde, toen men hem boodschapte Jozef leeft, ja ook is hij regeerder in gansch Egypteland, Gen. 45 Maar hoe groot 26, 27. en wonderbaar ons de vereeniging der twee naturen in Christus toe:
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914
Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914
Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's