GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte - pagina 95

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte - pagina 95

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

VAN DE VERZOENING VAN ONS MET GOD.

87

het gebruik dezer leer, ziet men dat er eerst betoogd wordt a. welke achting wij den Heere Jezus schuldig zijn Daarom zeggen wij wel terecht met Paulus, dat wij niet anders weten dan Christus, en dien gekruist; wij achten alle dingen voor drek, om de uitnemendheid der kennis van onzen Heere Jezus Christus; welken troost wij uit Zijn lijden trekken: wij vinden allerlei b. vertroostingen in Zijne wonden B. daarna, dat wij geen ander middel van noode hebben om zalig te worden en hebben niet van noode eenig ander middel

Ten aanzien van

II.

A.

:

:

zoeken of uit te denken, om ons met God te verzoenen, als alleen deze eenige offerande eenmaal gedaan, door welke de geloovigen in eeuwigheid volmaakt worden. Dit is ook de oorzaak, waarom Hij door den engel Gods genaamd is JEZUS, dat is Zaligmaker, overmits Hij Zijn volk zalig zou maken van hunne zonden. te

Vraag. Wie heeft voor onze zonden geleden? Antw. Jezus Christus, Lukas 24 26. En moest de CHRISTUS niet deze dingen LIJDEN ? Vraag. In welke hoedanigheid heeft Christus geleden ? Antw. Als Priester, wien het niet allen dag noodig was, gelijk den hoogepriester, eerst voor zijne eigene zonden slachtofferen op te offeren, daarna voor de zonden des volks want dat heeft Hij eenmaal gedaan, als Hij Zichzelven opgeofferd :

;

heeft, Hebr. 7

:

27.

Vraag. Wat beteekent het woord Priester ? Antw. Het woord 'riD Coheen beteekent een vorst, een prins of overste die de naaste is aan de hand des konings, en daarom voor een derde bij dien iets ten beste kan uitwerken. Zie 2 Sam. 18. Vergel. 1 Kon. 18 8 19. Doch gemeenlijk 17; Job 12 beteekent het een priester, die tot God nadert en zich bezig houdt in zaken van den godsdienst. In het grieksch zegt men 'lepel>;, dat ziet op offeren, of heilige werken verrichten. Vraag. Past deze naam met nadruk op den Christus ? Antw. Ja toch, want van eeuwigheid heeft Hij den naasten toegang tot Zijn Vader, als zijnde in den schoot des Vaders, Joh. 1 18, en als Gods metgezel, Zach. 13 7; alleen in staat om voor den zondaar in te staan bij den Vader, Jerem. 30 21. •

.

.

:

:

:

.

.

:

:

:

Vraag.

Wat

is

een Priester?

Antw. Paulus zegt ons die uit de menschen gesteld wordt voor de menschen in de zaken die bij God te doen zijn, opdat Hij offere gaven en slachtofferen voor de zonden, Hebr. 5:1. :

Vraag. Is Christus een eigenlijk Priester, of alleen in naam en gelijkenis, gelijk de Socinianen leeren? Antw. Zoo wordt Hij eigenlijk en in der waarheid beschreven, 5—7. Ook leest men dat Hij als Priester Zichzelven Hebr. 5 :

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's

Zions roem en sterkte - pagina 95

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1914

Abraham Kuyper Collection | 348 Pagina's