Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 697
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
HET UNI-CORPOREEL KARAKTER DER KERK.
Geest
Heiligen
ons en
Kerk van Jeruzalem,
met de
Apostelen
den
te
de andere Kerken gelden doen.
bij
maar ze verklaren „dat het hun goed gedacht
niet,
omschreven
duidelijk
voorstelling
die
staat,
voor oogen,
feiten
Genève de wereld
uit
Convent
te
instituut
werd gelegd. Van wat sinds Calvijn
in
gewezen moest worden,
dament
In
wijst. 't
rusten
het
zij
Apostolaat,
geteekende
scherp
geheel
der
zijn
breuke
met
De
hiërarchie
het
nu
zooverre
te
dan
moet,
zij
de
tijden
uiterst
kan
gezegd, dat
als
voor
geefl
Iets
zij
't
de
te
Brak
vraag
hier
niet
stelsel
de Christus
hiërarchie
in
men
zekere
uiteraard
zelf,
van bij
verlegenheid. in
geslaagd
brengen, en deze eenheid had de ongunst
men nu met Rome, dan was te
ontwijken, hoe
bij
vanzelf de
wegvalling van de
Kerken saam kon binden,
Daar nu het Nieuwe Testament voor
kon treden.
was
in-elkaarzetting
geraakte
instituten,
hiërarchie, een andere band, die alle
plaats
geldt,
waarop
Synode
de Nieuw-Testamentische historie eenige
Pauselijke
doorstaan.
moeilijke
als
ontwaren.
noodgedwongen, voorheen dan toch
zekere eenheid tot stand
der
voor het Synodale
de beteekenis van het Synodale
aanwijzing
er,
men hoe zwak
inging, alsof in dit
grondslag
te
ziet
doen uitkomen dat het op een ander funhet antwoord op Antiochië's vraag uit-
niet 't
Kerken
was
om
niet
om
verzwakken, maar
te
gebiedende
de
Jeruzalem
Convent geen enkele grondtrek
dit
heeft."
Het uni-corporeel karakter der Kerk.
48.
Met deze de
„Het heeft
:
Geest goedgedacht," en die nu hun gezag wel
waarlijk als een afdoende beslissing
§
weten orgaan van den
die
en die daarom schrijven kunnen
zijn,
Heiligen
Ze verzoeken
689
dit
in
haar
vraagstuk
geen gereede oplossing bood, en het deze meer aan de natuurlijke werking der
geestelijke
van Calvijn's tament
te
factoren
zijde
overliet,
was
het geheel natuurlijk, dat
begon met zich meer
beroepen. Daar toch vond
opzettelijk
op het Oude Tes-
men een eenheid van de
die tenslotte deels sacramenteel, deels politiek-monarchaal
gekomen. En
hieruit
er toe neigden
om
In het
nu
is
toch vond
men
en voorgangers, maar ook anderzijds en Toelichting
geloovigen,
tot
stand
was
het te verklaren, dat Calvijn en zijn volgelingen
zich al te eenzijdig op het
Oude Testament
men
Oude Testament
te
beroepen.
eenerzijds de geestelijke leiders in
verband met deze geestelijke 44
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's