Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 451
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
443
PLAATSELIJKE GESTELDHEID.
onze
dat
dagteekenen,
periode
was,
onvervalscht
ommekeer
onze Catechismus beide
toen
en
dat
de
Calvinistische
onzent
ten
eerst
treft,
nog schier geheel
Prins
dan
klein,
maar
dood, de groote zich hieruit van
het
kenmerken vertoonen, maar dat
weder
zich alles
't
op deze oorspronkelijke
groep nog
Maurits'
verklaart
de eerste
uit
de Belijdenis der Calvinisten aan-
in
Schriftuurlijke
toestand, toen
latere
na
doorging,
hoe de begrippen, die men
zelf,
de
en
Geloofsbelijdenis
in
meer
voorstelling niet
een Volkskerk verliep, paste.
Het ideaal, waarvoor de martelaren hun bloed hadden vergoten, en
waarvoor zieling
die,
met
i.
leven afbrachten, uit volle overtuiging en be-
't
na
is
dit
hooge
een
Synode van Dordrecht
de
en kerkelijke toestanden
van de
dat d.
er
hadden,
geijverd
begraven,
duct
die
zij,
spottend,
ideaal
beginsellooze
Gereformeerde Kerken van
gedurende
anderhalve
eeuw,
anders waren, dan
niet
Neem
practijk.
in
van
profeit,
1619
tot
1798
gedoogde,
niet
in
't
mee tevens
het
Bedienaren
des
nog droever
Woords
feit
allerlei
niet
saamviel, dat aan verreweg de meeste
missen,
vrije
men kon
't
beschikking over deze
zich verzekerd achten.
Heeren
om
niet
nemen.
te
toelachte,
zekere
Wat bovenal
was,
dat
heerschappij
aan zich konden trekken.
voor de
Men kon
zonder tractement
ze,
stoffelijke
de en
bestaansmiddelen
klemmende mate de
in
den
door
leven schier van zelf
was.
Nauwelijks
kerkelijke
van de wereldlijke
steun
over de burgerij, vooral ten platte lande, In tal
en
van dorpen werd de Bedienaar
tal
des Woords alzoo de gezagsman, en heerschzucht sloop
bluscht
't
beurzen doen, en alleen door de gunste van de Overheid kon
men van de
macht,
heeft, terwijl hier-
spoedig de moed ontzonk,
al
Gereformeerde beginselen tegen de Overheid op
kerkgebouwen
't
oog, hoe het
de dusgenaamde Gereformeerde Overheid was, die de doorwerking
van het Calvinisme ten onzent gestuit en verhinderd
lijk
ja,
het Overheidsgezag
de handen der kerkelijken geheel bond, en het springt juist
't
ééne
Synode konden
generale
saamkomen, eenvoudig, omdat de Overheid het dat zelfs op de Synode generaal in Dordrecht
1618
dit
slechts
Nederland
niet
in
leven getreden,
in het
zijn alstoen
in,
zoodra
was de
't
in het
kerke-
vuur van heilige geestdrift ge-
18e
eeuw dan ook
ingetreden, of
geestelijk nog bezielde element trok zich niet alleen uit het burgelijke,
maar evenzoo Gezelschappen.
uit
het
kerkelijk
leven
Hierdoor verarmde
de
terug,
in
wat
Kerk nog
te
we noemen de Ook de
meer.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 451](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's