Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 26
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
VOLKSZEDE EN GEWOONTE.
18
dan,
van
zedelijke critiek mengt.
stroomingen
hierbij alleen
en
triumfeerde,
van
ééne
lager,
de andere van hooger orde, en
de volksgeest het hoogere
mag
vo\kszede
de
op,
tracht
een
zich
dan gesproken usantie
doen zegevieren
te
vi^orden,
van
kennisse
wel
van
volkszeden
was
dat
niet.
oog
meer algemeenen
Het woord zede op zich
wat
van
in
niet verlaagt
in
met de
hebben, plachten
verrijkt
zin te
zelf
gewagen, maar
juist
moet steeds uitdrukking
eenig volk doelt, op wat zulk een volk in eigen
maar
Oorzaak hiervan
en de
brengt
eere
Reizigers, die ons
vreemde volkstoestanden
ons
en van
;
zoo de hoogere eisch
die
vastzette,
achting der omringende volken waarborgt.
blijven
komen
Er
elke poging tot oplossing van eenig probleem, onderscheiden
bij
hierbij
element
een
volkszeden
de
verheft.
opkomt
dat de zede van een volk niet
is,
maar
toe-
uit
een zich allerwege op
vallige
of willekeurige verhoudingen,
gelijke
wijze voordoen van vraagstukken, die rechtstreeks het zedelijk
besef
aan de critiek van
raken,
dit
uit
besef onderworpen
op hoe gebrekkige wijze dan ook, een
tengevolge,
uitlokken, en tot een zedelijk bedoelde conclusie leiden.
hierop niet weinig
Veelal werkt
en hierdoor invloedrijk geslachtshoofd of veroveraar.
verrichtend,
zulk een persoon had dan een worsteling plaats, die voor
een vaste conclusie leidde, en naar In
zijn
initiatief
maar de nabootsing sloeg
uit,
Bedoeld
de velen.
toch
hem voegen
hem
is
hier niet de gril
In
zelf tot
zich dan de anderen.
eigen geestelijk bestaan ging dan alle zedelijkheid van
soonlijk
om
en dien-
hoog staand, veel
het voorbeeld van een zedelijk
in,
zijn,
zedelijk oordeel
al
't
per-
spoedig den band
van den Einspanner. Deze
belaching, en bevestigt daardoor juist het accoord van de
vindt
En
zoo
een zedelijk hooger staand persoon geheel
het volk een sport hooger
op de maatschappelijke ladder doet klimmen,
volkszede.
ondergaat
hooger
de
eerst
eerste
vastgestelde
zede
Onderscheiden van de werking van deze zede,
macht van
de gewoonte
schreven recht
nen
met
in
is
in het bestellen
in
als volkszede, is
de
van lateren oorsprong.
van orde en
en
nog loopt het gewoonterecht, vooral bij
in het
te
Het be-
recht.
Alle positief recht
den vorm van gewoonterecht op
onder ons, naast het in
dan
verandering,
zin.
treden, en
is
begon-
ook thans
Oosten, maar toch ook nog
de wet ingestelde recht.
De Adat
of
Oerf'xs
Mahomedaansche landen, naast de Scheria, nog altoos van zeer
uit-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's