Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 38
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
30
DE SCHRIFT TEN DEELE.
IN
stellen, het
onrecht
keer
te
voor het
wat
te
hem
in
te
gaan en
te
gewaarwording
dat wie zulk een
toe,
keer gaan van het onrecht zelf zich roert
wreken. Dit besef
leidt er vanzelf
opkomen, aansluiting
in zich voelt
anderen zoekt, en afgaande op
bij
en stormt, het zich niet anders kan denken, of
oproep gevolg geven. Zoo wordt
die anderen zullen aanstonds aan zijn
het individueele op tweeërlei wijs opgeheven, in de eerste plaats door
God
het besef, dat de schending van het recht de eere van
de tweede plaats door den weerklank, die
in
den rechtsschender zondige
geen
van
verzet hiertegen uit krachtens het drieërlei persoonlijk, reli-
het
van het ons aangeboren rechtsgevoel en,
1
en sociaal motief:
God
tegen
was, en
eigen noodkreet
Godes
echter
eerst
in
teweeg,
en
dat
onrecht
het
dat
ten
het
een
van
niet
fijn
meet
van
geslacht
af
van
onze
staat
bracht
uiten,
van
val,
zelf
reactie van het rechtsgevoel tegen
van den mensch
reactie
kon
te loor
gaan.
sensatie tegen het onrecht, óf óf
We
de weegschaal
te
rekenen
viel,
Ten
eerste de
omdat het gevoel
omdat eigenbelang ons rechtsoog geheel of letten dan op het doorzwikken van de ba-
niet,
en zien, wat scheef
heiligheid, in zooverre
zwakt, dat het recht
kon
hiervan de zuiverheid, de heiligheid en de een-
genoeg werkt,
Ten tweede de
ondenkbaar was vóór den
zich
de
bij
opkomende
ten deele blinddoekt. lans
grijpen, dat ze
te
zondig
gevolge
opkomen, toen het
dat deze reactie eerst kon
feit,
met den gevallen
parigheid van de zuiverheid
door den weerklank, die onze
anderen ontmoette. Korter gezegd, krachtens con-
bij
onrecht begon plaats
en
zoodat schending ervan ver-
is,
als gesterkt
3*^
en publieke opinie.
scientie, religie
Juist
ondenkbaar, omdat er Zoodra daarentegen de
zelf
kon opkomen.
2 van het besef, dat het recht grijp
van
en
Oorspronkelijk en in on-
vindt.
alles
dit
het recht
deert,
om wraak tegen
voor het recht leed en door zonde schending ervan opkwam,
eerbied
gieus
omgeving
ware
maatschappij,
krenking
ging
zijn
bij
zijn kreet
Godes
is,
is,
voor recht aan.
van lieverlede de indruk ver-
en ten slotte algemeen de voorstelling
ingang vindt, alsof het de mensch en de mensch alleen ware, die het recht
bestelde.
En
ten derde gaat de eenparigheid ie loor, doordien
onder menschen ook op
dit
gebied verschil zonder einde opkomt, en
de één zoo lang driest als recht proclameert, wat de ander verfoeit als klinkklaar onrecht, tot ten slotte
en
onrecht
zich
vermeien
in
eigendom het
spel,
diefstal
dat
wordt oftewel recht
van stuivertje wisselen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's