Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 609
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
DE BISSCHOPPELIJKE HIËRARCHIE, ment de Hiërarchie
Roomsche
voor Thorbecke,
en
ralisme,
601
weer zou erkennen, stapte men van
hier te lande
nam
over elke bedenking heen, en
zijde
1853.
het voor
Confessioneelen,
op.
't
Libe-
Kohlbruggianen,
Groningers, Conservatieven, Vrienden der Waarheid en Ethischen, het
deswege
vloog
1853 als van instinct gedreven, alles op één hoop
in
saam, Thorbecke
viel,
meer
toch
stuiten,
te
en
was de invoering van de Hiërarchie
al
men
achtte
in
men
dat nu betere dagen aanstaande waren, en dat
saam
hoek
den
in
gevaar,
dat
anders
kon,
te
Groen van Prinsterer
drukken.
alleen zag het
deze puur negatieve actie school, en deed, gelijk niet
in
ook
wel
maar
stuiten,
zijnerzijds
toch
trad
van
mede om dreigenden overmoed
te
voor de vrijheid der kerken
in
meetaf
Tweeërlei gevaar bracht de hieruit nieuw geboren toestand
bres.
met
er in slagen zou,
de vlag der algemeene Christelijkheid Roomschen en Liberalen
onder
de
Nu eenmaal
zich.
de
van verweer negatief
kracht
in het niet-
Roomsch, anti-Katholiek en dus Protestant-zijn werd gezocht,
men almeer onder den op
zoodat
was,
lijdenis steeds
geloovig
de
in zijn
Protestantsch
uitdrukking
Protestantschen
gelet.
En
als
gelijkluidend
onze
kregen
dan
te
nemen
om ;
een manier van
zijde heeft,
Ook nu nog
is.
Christelijk en
maar
toch,
Christelijk
is
de vaste benaming voor wat het geloovig stempel draagt.
ons
Christelijke
van
vereenigingen
zoo
gestijfd,
ook haar goede
als ze exclusief wordt opgevat, onjuist
onder
wat maar anti-Paapsch
al
de tweede plaats werd hier-
in
verkeerde gewoonte
ongetwijfeld
die
naam
slikte
waarachtigheid van de eigen Gereformeerde be-
minder werd
door de Reveil
We
niet
breeden Protestantschen kring,
ook onze
allerlei
scholen,
aard,
Christelijke
we
we hebben onze
Christelijke
kregen onze Christelijke pers, en
politiek
;
doch
tot
omstreeks
1870
kwam
het onder ons zoo goed als bij niemand op, onder dezen algemeenen naam ook de Roomsche scholen, de Roomsche vereenigingen, de Roomsche pers mede te begrijpen, en zoo stond ook de Christelijke politiek aanvankelijk rechtdraads tegen de Roomsche Staatkunde over.
Sinds echter
is
hierin een keer
gekomen.
De
R. Katholieke
Bisschop-
kwamen, nog eer Kappeyne v. d. Copollo optrad, tot het klare dat de Roomschen hier te lande hun alliantie met het Liberalisme hadden op te zeggen, en dat ze, vooral met het oog op 't onderwijs, zich veel meer aan de Antirevolutionairen hadden aan pen
inzicht,
te sluiten.
Vooral de scherpe Resolutie, die
in
1878 van het Kabinet-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 609](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's