GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 690

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 690

met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

682

CALVINISTISCH.

36—43. Voor

leven in §

lijk

toestand

:

het geheele leven beheerschte de Kerk den

den tempel, op het stadhuis,

in

men

schappij. Dat

gekomen

hiertoe destijds

Middeneeuwen stond de keuze, om den

rang toe

eersten

plaats

gunnen,

te

zwaarden

te

oftewel

kan

niet

bevreemden.

plaatsen, en het staatkundig leven als van onderge-

te

het Luthersche land voor de Ghibellijnen,

Scandinavië een

de

de

kennen en aan de Kerk slechts de tweede om met de Welfen de leer van de twee

schikte beteekenis, dienend voor de Kerk te laten optreden. in

In

met de Ghibellijnen aan den Staat

de Kerk onder de pauselijke heerschappij op

huldigen,

te

den voorgrond

of

het gezin en in de maat-

in is,

omdat

in

Reformatie van de Overheid uitging.

averechtsche

Nu koos men

Duitschland en

was

Stellig

dit

keuze, en het verloop der historie leverde dan ook

het bewijs voor het onhoudbare van den toestand, indien de Kerk van

de

politieke

macht gaat afhangen.

de

van

het

Calvijn deed dan

ook

altoos

komen.

vrijmaking

In

de Luthersche landen

kerkelijk

is

nog

leven niet tot stand kunnen

juist daarin

den gelukkigen greep, dat

voor

het

beginsel

koos.

Let wel, ik zeg, voor het

beginsel,

niet

voor de theorie der Welfen.

Tegen de Roomsche een-

hoofdige

prelatuur

hij

Maar hoe bleef

fel

in

hij

hij

zijn

der

Welfen

stond Calvijn zelfs nog scherper dan Luther over.

ook de Roomsche hiërarchie bestreed,

strijd

onverzettelijk

voor de hooge positie, die de Kerk

in

de maat-

schappelijke samenleving moet innemen.

§

De

44.

Althans

respublica in de Kerk.

in

het Christenland

noemde, zoowel

Staat

in

was de

respublica, gelijk

men

toen den

haar Gemeenebestelijken als in haar monar-

chalen vorm, een organisatie van geloovige Christenen, en als zoodanig

van

een

Gods.

volk

maar het volk daar te

dat

in

Enkele Joden mochten een schuilplaats vinden,

als volk

den

was een gedoopt en belijdend

Christelijken

volk, en van-

Staat de positie, waarin het volk had

verkeeren, stiptelijk kon worden afgeleid uit de positie diejehovah

onder

Salomo en de verdere Koningen en vroeger reeds eer het Koningschap opkwam, onder Mozes, Jozua en de Richteren aan zijn David,

volk gegeven had. laten,

Stille

dulding van niet-geloovigen mocht

en de consciëntievrijheid niet

te

zijn

toege-

na worden gekomen, maar hoe

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's

Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 690

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916

Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's