Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 23
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
RECHT EN ZEDELIJKHEID.
15
ondenkbaar geweest. Recht en zedelijkheid zouden daarom geweest, maar zijn saamgevallen.
zijn
van buiten af opgelegde
Recht
is
en
blijft
zedelijkheid daarentegen
wil,
is
niet identiek
altoos een ons
een willen dat in
ons zelf opkomt, doch deze beide wilsbedoelingen zouden alsdan con-
form
geweest en daarom, hoezeer ook onderscheiden
zijn
als
de schroef
en de moer op die schroef, zou de moer toch nooit anders dan
gewerkt
formiteit
wilsintentie
hierdoor, en
om
opwekte,
tegen
hierdoor alleen,
Gods
de
in
Gemeene
gratie
wil verloor,
maar
wil in te gaan, nu verkreeg
de rechtsbedeeling een geheel ander ka-
Losgemaakt van de zedelijke
rakter.
en
alleen
con-
insloop, en eigen
hebben.
niet
aandrift
zelfs
Nu daarentegen zonde de conformiteit met Gods
in
bestemd,
actie
om
werd ze nu dwangmaatregel
althans uitwendig zeker nor-
matief kader voor het menschelijk leven in te stellen en te handhaven.
Een kader, dat afgescheiden van het onderworpen personen,
tot
op zekere hoogte, een geordend menschelijk
saamleven door de strafklem recht
en
zedelijk motief, onder de aan het recht
in stand
zou houden. Zoo trokken van
zedelijkheid zich ten deele elk op eigen terrein terug.
zedelijke bleef het geheel omvatten, de rechtsbedeeling onder
werd
in
omvang
beperkt.
waarop thans
rein,
alleen
is,
het recht als eigen kategorie
meer meerekent, dan kan het antwoord vanzelf
niet anders dan ontkennend luiden.
van
Het
menschen
En vraagt men nu, of op dit breede ternog het zedelijke heerscht, en dat aan de
menschelijke rechtsbedeeling onttrokken heeft afgedaan, en niet
zelf
Van Godswege omsluit de
sfeer
het recht al datgene, ten opzichte waarvan voor bewustheid vat-
bare verhoudingen bestaan, wijl het die alle zonder eenige uitzondering regelt. Alleen
maar, dat overige terrein valt niet onder de rechtsbedeeling,
die door de Overheid gehandhaafd wordt.
Over dat breede
de rechtsbedeeling aan God, ten deele nu reeds
in
de conscientie en
het voorzienig verbinden van leed aan zonde, maar
omvang
eerst in het Jongste Gericht aan de orde te
terrein verblijft
om
in
toch in vollen
komen, voor zoover
ze althans niet reeds door de Rechtvaardigmaking, die het geloof brengt,
haar voleinding vond.
en
het
Jongste
alomvattend
Zoo was
Gericht
karakter
van
derhalve, mits de Rechtvaardigmaking
beide tot hun recht komen, in niets aan het het
recht
schelijke rechtsbedeeling daarentegen
Gods blijft
te
kort gedaan.
De men-
haar eigen type dragen, ge-
merkt ten eerste door haar zeer beperkten omvang, ten tweede door haar uitwendigen vorm, en in de derde plaats door haar dwingend karakter.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's