GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 182

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 182

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

>Dick

AP VALVAS 23 NOVEMBER 2006

M E N S E N

PAGINA 4

n TBP"

• . !"

Straattheater Als medewerker van een cultuur­ centrum ben ik niet vies van een stukje toneel. Maar er zijn grenzen. Het is bijna december, dus we krijgen weer een periode van belab­ berde acteurs in slechte stukken. Een schmierende Sinterklaas, fout geschminkte pieten en de kerstman met een oubollige outfit waarin zelfs Paul de Leeuw zich zou scha­ men. Ik heb betere commercials gezien. Nog erger zijn de Dickens­ personages, die rond kerst steeds vaker in de winkelcentra opduiken. Wil je even een broodje halen, ligt daar een quasi negentiende­eeuwse nepbedelaar tegen de glimmende winkelpui. Persoonlijk ben ik dus geen liefheb­ ber van straattheater. Vorige week werd ik 's morgens half negen op mijn werk verwelkomd door drie als straatveger vermomde acteurs. Ze waren ingehuurd door de Ho­ geschool Inholland, die in de Grif­ fioen een congres hield naar aan­ leidmg van de start van de imam­ opleidmg. Naast een enkele alloch­ toon waren vooral in­hollandse middelbare heren aan het eindpunt van hun carrière aanwezig. En dito dames, die omdat ze kinderen moesten opvoeden of vanwege een glazen plafond de top net niet zul­ len halen. Dat wordt saai, moeten de organisatoren bedacht hebben, dus we huren wat acteurs in om de boel op te leuken. De gevolgen zijn voorspelbaar: grollen van een paar gekken waar de bezoekers beleefd om glimlachen en die de grijsheid van het geheel alleen maar benadrukken. Ik ga zelden naar dat soort bijeenkomsten. Bij het idee dat een of andere malloot mij met een bezem boven mijn hoofd binnen zou halen, kom ik helemaal de deur niet meer uit. Een seneus congres opleuken met theater, dat vind ik even branchevervagend als het Sportcentrum VU dat klanten lokt met Sunnaamse maaltijden. Op het congres waren ook de mmisters Van der Hoeven en Ver­ donk aanwezig. Maar de verkie­ zingen zijn voorbij, daar ga ik me verder niet over opwinden. Politiek is wel de minst geslaagde vorm van theater: matige acteurs met voor­ spelbare teksten in een lelijk decor. Dat heet democratie, daar kan geen regisseur wat aan veranderen.

CHRISTIAAN KROUWELS

Van een netwerkmogelijkheid een zuipfestijn maken, daar leer je niets van

Dick Roodenburg is publiciteits­ medewerker bij het Cultuurcentrum VU, Griffioen.

>Ondertussen bij The Amsterdam Marketing Event ... zit Arno Hendrikse (21) met een pro­ bleem. Want, zo zegt de masterstudent mar­ ketmg: "A ls je in Second Life kunt vliegen, kun je ook, hup, een zwaar voorwerp door de lucht gooien." Dat maakt het businessplan dat hij met zijn groepje gemaakt heeft, in één klap waardeloos. Waarom zou iemand een trans­ portbedrijf inhuren wanneer voorwerpen met één klik op de knop vervoerd kunnen worden? Het is maandagmiddag half dne en in de bo­ venzaal van Heineken Experience zitten 25 studenten in groepjes van vijf gebogen over de opdracht die T N T Post­consultant Michiel 't H a r t ze net gegeven heeft. Zij zijn deelne­ mers aan The A msterdam Marketing Event, dat door de faculteitsvereniging A ureus (Eco­ nomische Wetenschappen en Bedrijfskunde) en marketmgstudievereniging Marketmg As­ sociatie georganiseerd is. Thema van de dag: nieuwe media. Second Life is een online spel waarm mensen een leven kurmen nabouwen voor een zelfont­ worpen poppetje (een avatar). Bij het kopen van kleding en woonruimte voor deze avatar wordt echt geld gebruikt. "Er is een vrouw die duizend dollar per maand verdient met het verkopen van virtuele kleding", vertelt 't Hart. Aan de bezoekers van zijn marketingworkshop de opdracht om te verzinnen hoe T N T Post in Second Life geld kan verdienen.

Een paar tafels verderop zit Nanet Stoelwin­ der (24), masterstudent in business (UvA ). Distribuüe van kleding en horloges is met origi­ neel genoeg, vindt zij. "Je moet het leven voor de consument in Se­ cond Life leuker en spannender maken", zegt ook Linda G o e m a n (23), masterstudent be­

Vat ik jou een postbode stuur die op Brad Pitt lijkt' leid, communicatie organisatie. "Hoe kan T N T Post dat doen? Nou, bijvoorbeeld dat wanneer ik jarig ben, ik uitnodigingen kan ver­ sturen voor mijn virtuele feestje. Stoelwinder: "Het zou leuk zijn als je de kaart en de post­ bode zelf kunt ontwerpen. Dat ik jou een post­ bode stuur die op B r a d Pitt lijkt." De workshop mag dan in de voormalige brou­

werij van Hemeken plaatsvinden, nergens is een druppel alcohol te vmden. De emge flessen die te zien zijn, zijn grote flessen water die op de tafels staan. De bezoekers van The A mster­ dam Marketing Event nemen zichzelf seneus. Man en vrouw zitten keurig strak m het pak. Van een netwerkmogelijkheid een zuipfestijn maken, daar leer je niets van, is hun overtui­ ging. "Ik vind het leuk om te zien wat er op de markt gebeurt", vertelt Stefan Visser (22). "Dan hoor je hier wel te zijn. Wat theorie betreft, hoor ik niets nieuws. Maar het is wel interes­ sant om te zien hoe bedrijven die toepassen." Annette Capelle (24), masterstudent marke­ ting, waardeert vooral de sprekers. "Ze hielden allemaal een goed verhaal, en het onderwerp is erg interessant." Dan buigt ze zich weer over haar concept: het plaatsen van wolken in de lucht van het spel waar bedrijven recla­ meborden op kunnen zetten. Er is slechts één probleem, denkt groepslid Marjolein Kei­ zers (23), masterstudent marketing. "Second Life moet dan wel alle ruimte aan ons geven. Anders krijgen we concurrentie. We moeten zorgen dat andere bedrijven niet kunnen com­ municeren." FLOOR BAL

>Volgspot Ad Valvas volgt vier totaal verschillende studenten op de voet. Elke week peilen we de stemming van twee van hen. Wat houdt ze bezig? TEKST: PETER BREEDVELD FOTO'S AVC/RICHELLE VAN DER VALK

"Ik ben blij dat de Oostenrijk­col­ leges eindelijk klaar zijn", verzucht Noortje van D e u r s e n (20, derde­ jaars Duitse taal en cultuur). "Daar­ in draait het vooral om literatuur en ik ben meer van de taalwetenschap. In taalwetenschap ligt alles vast. De theoneèn worden uitgelegd in boeken en die kan ik leren. Maar in de literatuur moet je altijd zelf maar uitzoeken wat het betekent. Ik houd ervan als dingen vastliggen, ik houd niet van vernieuwing. Inderdaad, ik ben conservatief. A l ben ik achteraf meestal wel blij als ik iets nieuws heb geprobeerd. Wat ik stem? Nou eh, CDA ."

"Ik voel me de laatste tijd extra moe en lamlendig", zegt Kelly Nugter (22, eerstejaars rechtsgeleerdheid). "Dat komt door de herfst, het som­ bere weer en die gnjze lucht; dat heb ik elk jaar. Echt een vrouw, hè." Depressief of somber is ze niet. "Al maak ik me wel zorgen over de klimaatveranderingen door de milieuvervuiling. Daarom stem ik GroenLinks. En Femke Halsema omdat ik uit principe op de eerste vrouw van de lijst stem. Vanwege de emancipatiegedachte. Die wordt door haar wel het duidelijkst naar voren gebracht, toch?"

4k

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's

Ad Valvas 2006-2007 - pagina 182

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 2006

Ad Valvas | 576 Pagina's