GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Zondagsschool.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Zondagsschool.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Amsterdam, 31 Maart 1899.

In onze reeks „Het rijke leven" spraken we ook over de Zondagsschool in Amerika, en hieraan danken we de vraag van een geacht inzender, of we dan de meening zijn toegedaan, dat de Zondagsschool in het leven der kerk thuis hoort.

Zonder nu zeer diep op deze quacstie in te gaan, willen we den vriendelijken vrager toch ook niet gehg.'V* zcgider bescheid laten.

In de meeste Amerikaansche kerken heeft de Zondagsschool het groote kwaad gedaan, dat ze de catechisatie heeft opgeruimd. En dit hing weer saam met de vaisch duaUstische en vaisch spirituaüstische opvatting, die overal onder den invloed van het Methodisme veld won.

Hierdoor toch won steeds meer de meening veld, om een kind, een knaap, een meisje, een jongman, een jongedochter, te beschouwen als dood, als buiten alle leven staande, als in geen Verbond besloten, als ongeloovig, als staande met de heidenen geestelijk op één lijn.

Eerst als straks op twintigjarigen leeftijd, of iets vroeger of ook iets later, de Geest zulk een persoon bekeerde, kwam het leven, en dus vanzelf de lust om Gods Woord te lezen.

Het gaf derhalve niets, of men al catechiseerde. De catechisatie kon den Geest niet aanbrengen, en als de Geest kwam, kwam de verlichting vanzelf.

Eigenlijk het oude standpunt der Baptisten, maar dat, dank zij de ondiepheid van v den Réveil, minder ten onzent, dan wel in T Engeland en Amerika, de Methodisten de d atechisatie eerst deed onderschatten en toen w opruimen.

Een doode ziel begreep toch niets van de „verborgenheid des geloofs." 'Wat men niet begreep kon men toch niet leeren. En als trak.s de persoon bekeerd werd, was hij ijzer dan al zijn leermeesters. Geleerd niet an menschen, maar geleerd van God. En zoo isbruikte men 's Heeren woord bij Jereia: „Ze zullen niet meer zeggen de een tot en ander: Ken den Heere, want ze zullen ij allen kenner; , van den oudste tot den ongste."

Maar anders stond het met heel kleine kinr eren. Die begrepen wel niets van het geoof, maar die konden zeer wel Bijbelsche erhalen leeren. Dat was onderhoudend, dat as boeiend. De Zondag was zoo lang, aarom ze dan op Zondag niet met deze choone geschiedenissen beziggehouden.''De ijbelsche historie immers moest ieder kenen. Ook om later tot bekeering te komen, oesten de - kinderen toch leeren dat Jezus n de wereld was gekomen, en wat daarchter lag, en daarop volgde.

Maar natuurlijk dat behoefde en kon een redikant niet doen. Hij kon het niet, omat hij op Zondag bezet was. En het hoefde iet, want Bijbelsche verhalen aan de kineren leeren, kan een ieder. „

En zoo is toen de Zondagsschool al poedig een macht in het leven geworden, n een macht, er is geen twijfel aan, die nder 'sHeeren leiding, een tijdlang onberijpelijk veel goed heeft gedaan, ook in ons and.

Thans echter gevoelt men zelf, in Amerika vengoed als hier, dat een Zondagsschool zonder catechisatie ongerijmd is, en ook begint men er iets van te gevoelen, dat et houden van Zondagsschool door ieder die wil, zonder kennis of voorbereiding, allerei ongezonde uitlegging der Schrift onder et jonge geslacht brengt, en allerlei sectarisme en ketterij in de hand werkt. Eerst nbedoeld, uit onkunde. Maar straks ook opzettelijk, als men, zelf in sectarische gevoelens vervallen, die met opzet drijft.

Intelligente dames, die sinds jaren op het terrein der Zondagsschool, met eere werkzaam waren, klaagden hier in Amerika zeer ernstig over. Ze begrepen zelven dat er verandering moest komen, zoo blijven kon het niet.

Dat voor wat de kerk aangaat. En wat etreft het huisgezin, zoo lijdt het wel een tegenspraak, dat als de vader en de moeder hun plicht doen, hun kinderen op geen Zondagsschool hooren.

Intusschen mag evenmin ontkend, dat er niet vele vaders en moeders zijn, die ten deze hun plicht op zoo ernstige wijze vervullen, dat ze voor hun kinderen de Zondagsschool overbodig maken.

Men moet hier niet wijzen op wat in enkele geregelde gezinnen gebeurt, waar de vader veel thuis is en met zijn kinderen verkeert. Men moet denken aan die duizenden, die steeds buitenshuis arbeiden, vaak nooit anders thuis komen, dan om hun kinderen reeds ter ruste te vinden, en ze 's morgens te verlaten als ze nog slapen.

En waar nu de ouders hun plicht óf niet willen óf niet kunnen vervullen, óf althans dien niet geregeld en op vaste tijden vervullen, daar is voor duizenden kinderen de Zondagsschool vaak de eenige gelegenheid, om iets van den Bijbel te hooren, vooral zoo die kinderen niet op een school met den Bijbel gaan.

Al erkennen we dus volmondig, dat de Zondagsschool overtollig is, als het huisd l gezin en de school geven wat ze geven moeten, toch worde daarom vooralsnog de Zondagsschool in het gemeen, niet verworpen.

Ook hier geldt het: Verderf ze niet. Er is CMi zegen in.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 april 1899

De Heraut | 4 Pagina's

De Zondagsschool.

Bekijk de hele uitgave van zondag 2 april 1899

De Heraut | 4 Pagina's