GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 111

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 111

[Deel 2]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

SAMENSPREKINGEN

Brinkmans notities vormden een duidelijk en consistent betoog, herkenbaar gerelateerd aan het denken zoals vastgelegd in de doelstelling van de v u van 1972, ingebed in de sociologie van de soevereiniteit in eigen kring. Een kleine twintig jaren later omschreef Brinkman de calvinistische traditie die deze identiteit van de v u droeg met een term van Nicholas Wolterstorff: 'world-formative'. 'Kenmerk van een wereld-formatieve religie is dat menselijk bestaan en sociale orde binnen bereik van religieus oordeel vallen, en bijdragen tot reformatie religieuze plicht is (...). Minder interessant voor de v u is het soort geloof dat sterk gericht is op de innerlijke vrede van het hart en door religieuze kracht het individu in de wereld staande houdt'. Dit christelijke commitment confronteert met de samenleving, gekenmerkt door ellende, lijden, lot, angst, schuld en dood. En dus moet de christelijke universiteit - uiteraard binnen haar karakter en mogelijkheden - zich richten op de nood van de mensheid in armoede, honger, misdaad, rassenhaat, onrechtvaardige verdeling van welvaart en cultuur. 354 Het Memorandum

2975 benadrukte reeds die achtergrond van het

Zuid-Afrikabeleid van de v u : het is resultaat van het de afgelopen jaren toegenomen inzicht in de relevantie van het christelijk geloof voor maatschappelijke verhoudingen en situaties van onrecht en ongelijkheid, en van het gegroeide bewustzijn van de verantwoordelijkheid van de universiteit jegens de samenleving, nabij en ver weg.355 Hoe consistent Brinkmans betoog ook was, wie deze inzichten niet deelde kon zich afvragen of het christelijk geloof op die manier kon en mocht omschreven worden, als een levensleer, en alleen als déze levensleer. 356 Of hij zag al snel de subjectieve, tijdgebonden kanten van deze taakstelling van de universiteit: welke criteria bepalen wanneer het Gebot der Stunde optreedt? De universiteit als bolwerk van de neutrale wetenschap, de academische ivoren toren, een vrije universiteit op basis van gereformeerde beginselen: zij waren natuurlijk allen contextueel bepaald, vormgeving van specifieke sociaal-politieke idealen. De nieuwe vu-doelstelling, kan men stellen, paste formeel naadloos aan bij die traditie, als een weer volgende vormgeving daarvan. Maar had iedereen een beeld of hetzelfde beeld van die nieuwe doelstelling? Of had ieder een eigen beeld? En waren die allemaal gelijk en even veel waard? De wetenschap moest maatschappelijk dienstbaar en nuttig werden - waren er maatstaven voor een rechtvaardige samenleving?In het snel veranderende Nederland, vol felle tegenstel-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 111

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's