GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 262

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 262

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

[12] De thuisbasis en de teruggekeerden

Wie dragen het ontwikkelingwerk dat aan de vu wordt ondernomen? Waar komen de ideeën vandaan en waar worden de projectplannen uitgewerkt? Wie begeleiden de uitgezonden projectmedewerkers? Kortom, wie vormen de thuisbasis van de projecten? En ten slotte, welke ervaringen hebben de teruggekeerde medewerkers in de projecten opgedaan? Als eind jaren zestig de ontwikkelingssamenwerking op gang komt, spelen individuele stafleden uit verschillende faculteiten daarbij een beslissende rol. Tot 1975 worden alle projecten vanuit de faculteiten aangezwengeld. Het Congoproject is weliswaar geëntameerd op universiteitsniveau, maar de vormgeving van het project ligt geheel bij de facultaire staf. De eerste ontwikkelingsprojecten komen tot stand op facultair initiatief, zoals het sloppenonderzoek in Karachi (niet-westerse sociologie), en de onderzoekstraining aan de Universiteit Gadjah Mada in Yogya (natuurkunde). De faculteiten staan dus aan de wieg van het ontwikkelingswerk. Na de invoering van de universitaire bestuurshervorming begin jaren zeventig gaat er echter een universitair beleid komen, en daarin wordt ontwikkelingssamenwerking een parel in de kroon. De groei van het aantal projecten gaat stormachtig hard, en er ontwikkelt zich een portefeuille waarin ‘basic science’ het grootste aandeel heeft. Welke rol hebben de faculteiten in de begeleiding, en in hoeverre is het projectenwerk gecentraliseerd in de dienst ontwikkelingssamenwerking (dos)? De thuisbasis van de projecten verandert van locatie; zij krijgt in de loop der jaren steeds minder een facultair en steeds meer een centraal gezicht. Dat komt voor een deel omdat onderwijs en onderzoek onder hoge druk komen te staan en faculteiten steeds minder ruimte krijgen voor ontwikkelingssamenwerking. Het komt voor een ander deel omdat dos zich steeds meer ontwikkelt tot de meest professionele speler op dat gebied.

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 261

261

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 262

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's