GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 170

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 170

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

aanpak

academische (her)oriëntatie na de sociale dienstplicht van één jaar, die de studenten na hun middelbare schooltijd moeten vervullen. Een andere functie van de cursus is om voorlichting te geven over bètaberoepen en de popularisatie van natuurwetenschappen te bevorderen met video’s en excursies.29 De eerste cursus gaat pas laat van start en kan daardoor slechts vier maanden duren. Op allerlei punten moet er geïmproviseerd worden. De bouw van de laboratoria is nog niet gereed, en de practicumapparatuur nog niet afgeleverd. Collegezalen op de campus die op bepaalde uren leeg staan, worden voor de cursus gebruikt. De practicumspullen worden tijdelijk geleend van de ‘Faculty of Science’, en soms moet een demonstratieopstelling van het ene uur op het andere weer in alle haast naar een andere zaal worden overgebracht. Er is de eerste jaren geen vakdocent wiskunde: de docenten biologie, natuurkunde en scheikunde (die hun eigen vak ook al voor vier verschillende klassen moeten geven), moeten de wiskundetaak te delen. Ook voorziet het eerste projectdocument niet in een docent Engels en studievaardigheden. De aanwezige docenten moeten de studievaardigheden maar binnen hun eigen vak aan de orde laten komen. De echtgenote van één van de stafleden (een lerares Frans) is echter bereid deze taak op zich nemen en ontwikkelt een eerste vormgeving van het vak. Pas in het volgende jaar wordt hier een vakdocent voor aangetrokken. Maar als de labs gereed zijn, als de apparatuur is afgeleverd en de grote zending leerboeken is gearriveerd, dan begint het feest pas goed. Wat er in een natuurkundepracticum gebeurt, beschrijft het volgende stukje: Je zou denken dat het lokaal waarin de les plaatsvindt wordt afgebroken. Zo’n kabaal is het. Er wordt net een practicum uitgevoerd met zogenaamde tijdtikkers. Tien groepen van drie studenten voeren metingen uit naar de relatie tussen kracht en versnelling. Een tijdtikker produceert 50 luide tikken per seconde. Als er tien tijdtikkers tegelijkertijd worden gebruikt, dan is goed voor te stellen wat voor een herrie dat maakt. De sfeer is er niet minder om, want er wordt uitermate gemotiveerd gewerkt. Studenten legden me ooit eens uit dat ze na jaren ‘duisternis’ nu eindelijk het ‘licht’ zien, waarmee ze bedoelden dat ze op school nooit hadden begrepen dat natuurkunde ook echt ging over dingen die je kon vasthouden. Voor de meesten is het in de ‘pre-entry science’-cursus voor het eerst dat ze de natuurkunde

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 169

169

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 170

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's