GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 33

[Deel 2]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KERKELIJK

478

GESPREK

geweldige betekenis kan zijn en die betekenis ligt voor mij vooral in de ministry of reconciliation'. Geen keus maken in het debat over het al dan niet aanvaardbaar zijn van geweld, projecten steunen van organisaties die het geweld hanteren, begrip voor die laatste: voor Verkuyl was dat alles kennelijk niet strijdig met het beginsel van geweldloos verzet. Of aarzelde hij? In een tweede Unit on Apartheid, een half jaar later (februari 1971) verschenen en tien bladzijden lang, richtte Verkuyl zijn pijlen vooral op 'the theological bulwark for the defence of the racial caste system which the policy of apartheids represents'. Want 'racial and ethnic differences are not "creation ordinances"' en 'the Babel episode' gebruiken als argument voor de apartheid 'is complete nonsens'. Mensen die Paulus' woorden op de Areopagus ('God heeft de grenzen van hun woonplaatsen bepaald') beschouwen 'as the foundation of a new racial myth', beschuldigde hij van 'one of the crassest specimens of pseudo-theology'. Maar 'Time is running out', besloot Verkuyl zijn oproep: 'Let us use the time we still have to exploit to the limits the methods of non-violence'. 8y

TWEE

MISSIES

Radicale vu-studenten wisten het al lang: geweldloos verzet tegen de apartheid werkt niet. Alleen geweld tegen geweld helpt in ZuidAfrika. xx Als eens de blanken de zee in gedreven worden, kan mij dit geen barst schelen, schreef er een in 1 9 6 1 in Pharetra; ik hoop alleen niet dat zij dan naar Nederland komen. 89 Sommigen van hun hoogleraren vreesden een dergelijk perspectief: 'Op korter of langer termijn dreigt niet minder dan een catastrophe', schreef De Gaay Fortman in 1963. 9 0 Maar hij schreef tegelijk ook: wie een vriend de verkeerde weg ziet opgaan, zal niet aarzelen daarover met hem te spreken. Een poging, in die geest de stamverwanten te waarschuwen ondernam in diezelfde tijd de vu-hoogleraar politicologie prof. dr. G. (Gijs) Kuijpers. 91 Begin 1964 polste de Zuid-Afrikaanse omroepman J.J. Kruger hem voor een spreekbeurt op een Volkskongres oor kommunisme, dat 31 maart-2 april 1964 in Pretoria zou plaatsvinden. Kruger zal op Kuijpers geattendeerd zijn door De Gaay Fortman. Gedateerd 21 februari 1964 ontving Kuijpers een formele uitnodiging van Gert Beetge, secretaris van het organiserend comité.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's