GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 195

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 195

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

schuivende panelen

194

Vervolgens ontwikkelt zich iets moois tussen sectie ‘basic science’ van het cis en de afdeling Toegepaste Onderwijskunde (to) van de Universiteit Twente. Een van de uitvloeisels daarvan is de start van decide, het ‘Dutch Expertise Consortium for International Development of Education’ – een samenwerkingsverband van het cis met de afdeling to en het Centrum voor studie van Hoger Onderwijs Beleid van de Universiteit Twente. Begin 2000 zet decide zichzelf op de kaart met een symposium over ‘Capacity building for sustainable education reform’, met sprekers van de Wereldbank en unesco. Het consortium richt zich op drie gebieden: ‘education & training’, ‘consultancy & development’, en ‘research & evaluation’. Een kernelement van het eerste aandachtsgebied is de internationale masteropleiding ‘education and training systems design’, die bij de afdeling to van de Universiteit Twente kan worden gevolgd, en waarbij het cis verantwoordelijk is voor het bètaonderwijs. Naast de vu en de universiteit Twente voegen zich in de volgende jaren nieuwe partners bij het samenwerkingsverband; zoals bijvoorbeeld het Freudenthal Instituut, een Utrechts expertisecentrum voor reken- en wiskundeonderwijs. De eerste jaren blijkt dat dit consortium de vu meer kansen geeft op succes bij het gezamenlijk inschrijven op nieuwe projecten.

veranderingen in universitair Nederland In de jaren 1960-1990 vinden er in Nederland een enorme groei en schaalvergroting van de universiteiten plaats. Het aantal studenten neemt in die periode toe van 40.000 naar 180.000. Aan de vu groeit in die jaren de instroom van eerste jaarsstudenten met een factor zes, terwijl de personeelsformatie ook groeit, maar met minder dan een factor vier. Dat geeft ook aan dat de werkdruk van de staf in die periode sterk toeneemt.12 Kenmerk van jaren zeventig is het invoeren van een nieuwe facultaire en universitaire bestuursorganisatie, volgens de Wet Universitaire Bestuurshervorming (wub) van 1970. Aan de vu komt een universiteitsraad met veertig zetels, waarvan er elf voor de studenten zijn ingeruimd, en veertien voor de wetenschappelijke staf. De studenten laten zich naast de staf duidelijk horen, in het bijzonder op het gebied van

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 194

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 195

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's