GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 84

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 84

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

BOLESWA

lijk duidelijk problemen met dit onderwijs op high schools. Er waren veel jonge, onervaren en niet-gekwalificeerde leraren, die geen ervaring hadden met het plannen van lessen en het creƫren van een goede stimulerende leeromgeving. Door het lerarentekort waren er veel buitenlandse leraren die meestal maar twee jaar bleven, zodat er geen expertise werd opgebouwd. Ook beschikten de leraren over weinig hulpmiddelen. Leerlingen hadden geen boeken en scholen hadden geen faciliteiten om experimenten te doen. Ook hulpmiddelen zoals kopieerapparaten en overheadprojectors ontbraken, zodat het echt 'Chalk and Talk'-onderwijs was. De vaak autoritaire houding van de directeuren van de high schools was niet bevorderlijk voor een goede organisatie in de scholen. Bovendien waren de gebouwen ontoereikend en slecht uitgerust. Voorzieningen als water, gas en elektriciteit vielen regelmatig uit. Ook konden de leraren niet beschikken over technische assistenten en professioneel advies. Klassen met vijftig leerlingen waren niet ongewoon, waarbij een deel van de leerlingen moest staan. Vaak sleepten de leerlingen de stoel die ze 's morgens veroverd hadden de hele dag met zich mee. Toch probeerden de leraren de leerlingen te prikkelen door mee te doen aan de jaarlijks terugkerende science fair. Hierbij hielden de leerlingen van de diverse high schools met elkaar een competitie met apparaten die zij zelf ontwierpen. Zo maakten ze, vaak van afval, een irrigatiesysteem, een knipperlicht, een voetbalspel, een kippenren, een auto van draad met verlichting op batterij en lapjes die geverfd waren met kleurstoffen uit natuurproducten. Om de situatie te verbeteren, werd in samenwerking met de

u b l s

een aantal projecten opgezet in de BoLeSwa-landen door de Subfaculteiten Biologie, Natuurkunde en Scheikunde. Voor elk land werd een supervisor van de Vrije Universiteit aangesteld. Voor Swaziland werd dit een medewerker van de Subfaculteit Scheikunde. Gedurende de projectperiode van 1978 tot 1 9 9 9 waren het achtereenvolgens dr. J. Bulthuis, dr. C. Blomberg en prof. dr. N. H. Velthorst. De Vrije Universiteit begon in Swaziland in 1978 met een overbruggingsprogramma tussen de high schools en de universiteit van Swaziland, om de tekortkomingen bij aankomende studenten van de Science Faculty weg te werken. Het programma kreeg de naam 'Science Pre-Entry Course' ( s p e c ) . s p e c moest leiden tot een verhoging van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 84

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's