GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 203

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 203

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen

202

door toekenning van extra personeel mogelijk werd. Daarvan is nooit iets terechtgekomen. De oorzaak moet gezocht worden in de complexe verhouding tussen het pi en het Centrum enerzijds en de faculteit anderzijds. Bovendien hadden de faculteiten en vooral de vakgroepen daarbinnen veel macht gekregen. Commissies maakten de dienst uit en weinig personen beslisten over veel. Zelfs zo dat de besluiten niet in overeenstemming waren met het beleid van de top. Bovendien ontbrak controle op de uitvoering van het beleid. Het cynische van dit alles was dat, waar het belang van goed onderzoek van hogerhand de prioriteit kreeg, het de vakgroepbestuurders en commissies waren die de buit verdeelden, ongeacht of die verdeling nu wel of niet in overeenstemming was met de voorschriften van de vu top. Misschien waren andere verantwoordelijken het daar, al of niet uitgesproken, mee eens of waren zij onmachtig faculteit en vakgroep te doorzien, laat staan te weerstaan. Hoe dit ook zij, het Centrum, waar nog altijd neuropsychologisch onderzoek gedaan werd, had het moeilijk. Neuropsychologie van het kind was een gewild vak geworden en er waren dus relatief veel studenten die daarin onderwijs. De personele bezetting was echter te klein, zoals bleek uit berekeningen tot achter de komma; versterking bleef niettemin uit. epos versus ised, neuropsychologie van het kind versus psychologie van het kind, het dilemma en de keuze voor het een of het ander had onaangename gevolgen, inderdaad. Neuropsychologie van het kind is thans onderdeel van de facultaire afdeling klinische neuropsychologie. Onderzoek op dat gebied bestaat nauwelijks meer binnen pi verband. Misschien is dat maar beter en hebben degenen die wel eens uitspraken dat het pi niet geschikt is voor (experimenteel) diepte onderzoek gelijk. Overigens was er in de jaren negentig ook een verheugende ontwikkeling binnen datzelfde pi-verband. In deze tijd van snoeien in onderzoek en onderwijs, werd stevig gewezen op het belang van private enterprise, in gewoon Nederlands: bedenk zelf eens wat. De neuropsychologie van het kind in het Centrum had naam gemaakt. Was het misschien niet te overmoedig om een internationale school te beginnen op dat onderwerp? Dat is niet niks, maar De Wit en Robert Licht waren enthousiast. We maakten berekeningen, een jaarprogramma en nodigden docenten uit. Dezen waren ook enthousiast en bereid voor weinig beloning les te geven. Er kwam een studieleidster voor twee dagen per week en we zorgden voor folders en hun

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 202 2e proef

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 203

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's