GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 35

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 35

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

testen, meten en wegen

34

tromagneet in willekeurige volgorde laat vallen. Het was de kunst de stokken behendig op te vangen. De test mat zo niet alleen behendigheid en reactiesnelheid, maar ook de soepelheid, kalmte en beheersbaarheid van de bewegingen.10 Ondertussen observeerde de proefleider ook hoe de te onderzoeken persoon te werk ging. In de jaren tachtig van de twintigste eeuw werd deze test op televisie gebruikt in grote showprogramma’s met een spelelement. Ook de kaarsjesproef is in beeld gebracht. Dit apparaat is een manshoge stellage met een verticaal gemonteerd schot, waarop een wirwar van acht slangen is gemonteerd. Deze slangen zijn verbonden aan acht blaasbalgen en bovenaan op het schot zijn acht ‘kaarsen’ geplaatst, die elektrisch ontstoken kunnen worden. Door middel van een knop ontsteekt de proefleider een ‘kaars’. De te onderzoeken persoon volgt zo snel mogelijk de slang onder de kaars en knijpt vervolgens in de bijbehorende balg, waardoor de kaarshouder omklapt. Dit apparaat testte het handelen onder moeilijke omstandigheden, ruimtelijk inzicht en concentratie.11 De film toont verder de Kooi van Ribokow. In deze cilindervormige kooi bevindt zich een koperen gekronkelde staaf. Daaromheen hangen twee ringetjes. Het is de bedoeling dat de te onderzoeken persoon met twee stokjes, elk voorzien van een haakje aan het uiteinde, deze ringetjes langs de gekronkelde staaf naar boven haalt. Deze kooi testte de handvaardigheid, behendigheid, fijne motoriek en concentratie.12 Professor Waterink is dikwijls in beeld – het lijkt er op dat hij de hoofdpersoon is van de film Amsterdam, zetel van de Vrije Universiteit. In deze periode was hij bij het protestants-christelijke volksdeel ook al bekend: hij schreef in de populaire pers, vanaf 1934 was hij hoofdredacteur van Moeder. Het vakblad voor moeders, en hij hield voor de ncrv-radio regelmatig een voordracht over opvoeding. Waterink verschijnt ook in beeld met een camera in zijn handen. Dit was een compact model – wederom een uiting van het moderne leven. De professor legde vaak gedragingen van kinderen op film vast om later de vorderingen te kunnen bekijken. Ook gebruikte hij zijn zelf geschoten films voor onderwijsdoeleinden. Met name de interessante gevallen legde Waterink zo vast voor zijn studenten. Zo laat de film zien hoe Waterink de camera hanteert tijdens het observeren van een jongetje dat een vormbord voor zich heeft: een plank waarin geometrische figuren als een driehoek, een vierkant en een cirkel zijn uitgesneden.

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 34 2e proef

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's