GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 120

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 120

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

[6] Herinneringen aan de tijd op het Paedologisch Instituut Wouter Zijl Marjoke Rietveld-van Wingerden

In de naoorlogse jaren zijn meer dan duizend kinderen voor korte of lange tijd op het Paedologisch Instituut in behandeling geweest. Acht van hen hebben hun levensverhaal verteld en een terugblik gegeven op het gezin van herkomst, de periode op het instituut en het verloop van hun leven daarna. Zij zijn redelijk positief over hun verblijf op het instituut. Enkelen gingen er alleen naar school, anderen waren er voor dag en nacht. Vijf van de geïnterviewden waren in de periode van Waterink opgenomen, drie in de jaren 1975 tot 1998. Het verhaal van de laatste groep wordt aangevuld met dat van ouders, een leerkracht en twee groepsleiders. Zij bieden een uniek kijkje achter de schermen. Na Waterinks vertrek veranderde het een en ander in het beleid en de behandeling. Daarom valt dit hoofdstuk uiteen in twee delen: de periode tijdens het directeurschap van Waterink en daarna.

pupillen tijdens de periode waterink Opvallend in de terugblik van oud-pupillen uit de periode 1947 tot 1961 is dat ze moeilijk kunnen weergeven wat precies de reden van opname was. Thuis sprak men niet over het instituut en er was weinig aandacht van ouders voor kinderen. In de tijd van wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog was het voor gezinnen een kwestie van overleven en omgaan met traumatische oorlogservaringen. Dat gold zowel voor ouders als kinderen. Wim (geboren in 1936) Wim kwam in 1947 op de school van het Paedologisch Instituut terecht. Hij was een van de externe leerlingen; hij sliep gewoon thuis en ging overdag naar de school van het pi. Zijn vader had een eigen bedrijf en was weinig thuis; als hij thuis was dan dronk hij veel om de werkdruk te vergeten. Zijn moeder was gesloten van karakter. Daar-

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 119 2e proef

119

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 120

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's