GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 291

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 291

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de broekriem aanhalen

290

vinden in ‘communities of learners’ waarin studenten op gelijke voet stonden met docenten en wetenschapsbeoefening sterk praktijkgerelateerd was.79 Kortom: projectonderwijs 2.0, zonder de rode inkleuring die de eerste versie drie decennia eerder had gehad. Binnen de faculteit sociale wetenschappen werd de visie van Beishuizen, die in 2006 ook als directeur van het vu-Onderwijscentrum aan de slag ging, omarmd door portefeuillehouder onderwijs Kamsteeg. In eendrachtige samenwerking met de onderwijsmanagers van de afdelingen, het onderwijsbureau en de studentenraad werd een programma ontwikkeld met onder meer doorlopende leerlijnen in academisch onderzoek en schrijven. Het curriculum kreeg een andere structuur, met deels semesterlange blokken die docenten en studenten meer ruimte boden voor verdieping dan het acht weken tellende modulesyteem. Kleinschalig onderwijs, in de geest van de door Beishuizen voorgestane ‘community of learners’, kreeg een prominente plaats naast grootschalige hoorcolleges. Voorts werd in de bachelorfase, in het laatste jaar, ruimte gemaakt voor een semesterlange profileringsruimte die later vu-breed zou worden ingevoerd.80 Het geherstructureerde curriculum hield niet lang stand. Het college van bestuur duldde geen afwijking van het vigerende 8-8-4-8-8-4-rooster (vier periodes van acht, twee van vier weken) en dwong de faculteit op haar schreden terug te keren.81 De andere vernieuwingen bleven overeind en bleken bestand tegen het losbarstende bezuinigingsgeweld. Want ook de faculteit sociale wetenschappen moest de broekriem aanhalen, ondanks dat ze hard groeide. Na de invoering, in 2003, van de premasterclasses voor hbo-studenten was de studentenpopulatie weliswaar gekrompen, maar niet voor lang. Tussen 2007 en 2010 was het aantal ingeschreven studenten weer fors gestegen, van 2253 naar 3024, een groei die deels te danken was aan de kredietcrisis. Een studie leek meer zekerheid te bieden dan een baan. De groei van de studenteninstroom, die zich dankzij een nieuw universitair allocatiemodel al na een jaar uitbetaalde, hield de faculteit niet uit de rode cijfers. De begroting voor 2010 kende een tekort van 1,4 miljoen, wat voor Hemerijck aanleiding was een taakgroep in het leven te roepen die met structurele kostenbesparende voorstellen moest komen. Wat het onderwijscurriculum betrof stelde de taakgroep voor de bestaande opleidingen als een matrix in elkaar te schuiven, allereerst de klassieke disciplines politicologie, sociologie en soci-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 291

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's