GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 52

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 52

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

51 68) R. FLINT, !. c. I '. p. 12. 69) G. VOETIUS, Disput. Se!. t. 1, p. 264 en vvo

70) J!:vange1ie van Johannes, hfdst. 1, vs. 10. 71) AD. QUEfELET, Sur l'homme et Ie développement de ses facultés ou Essai de physique sociale, Paris, 1835. 72) Spreuken 16: 9. Terecht kon R. Flint, 1. c. 11, p. 11 dan ook opmerken, dat zelfs in de Schrift, waar de sup ranatureele factor zóó sterk \ op den voorgrond treedt, de mensch toch volkomen in zijn zelfstandig ~ karakter wordt gehandhaafd: »the profuund sen se of a supernatural presence which pervades them is combined with the c1earest insight into human nature, so that man appears nowhere more man than where God is represented as miraculously by his side." 73) C. C. J. BUNSEN, Gott in der Geschichte, Leip zig, 1857, drie deelen. Hij bestrijdt het Pantheïsme in zijn meest krassen vorm, waarbij de wereld en God één worden (1, p. 5), maar huldigt het verfijnde Pantheïsme der Hegeliaansche school, waar hij de heele geschiedenis verklaart uit het Gottmenschheit-Bewusztsein, d. i. »das Bewusztsein Gottes in der Geschichte der Menschheit als das volle Gottesbewusztsein", p. 22, 23. Veel krasser komt dit pantheïsme uit in F. LAUREN r, La Philosophie de I'Histoire, Paris, 1870, die openlijk zegt: »Di eu n 'a pas besoin de s'incarner dans une personne humaine, ... il est incarné dans toutes ses créatures" (p. 13). Onder den schijn van de Providentia Dei te handhaven, verklaart hij, dat de vrijgeesterij, de Fransche revolutie enz. het eigenlijke doel waren van God. F. DE ROUGEMONT heeft juister over hem geoordeeld dan R. FLINT, die hem veel te hoog prijst i hij is in werkelijkheid »l'adversaire Ie plus redoutable du christianisme", (Il. p. 254). 74) AUGUSTINUS, epist. 138, vr. 5 ad Marcellinum gebruikte dit reeds: velut magnum carmen cuiusdam in effab ilis modulatoris Hipier, 1. c. p. 30). Ook Schelling spreekt van de geschiedenis als een »Drama, das nur in einem unendlichen Geiste gedichtet sein kann". (Baur, I. c. p. 249 noot). 75) O. LORENZ, 1. c. II, p. 104, noot. 76) Dr. J. G. R. ACQuoy, 1. c. p. 2. Het is dan ook opmerkelijk, dat Acquoy, die pag. 96 en vvo de pragmatische, ideologische, nomologische j en organische geschiedschrijving bespreekt, de theocratische zelfs niet noemt. Trouwens in heel zijn Handleiding, hoe verdienstelijk deze in menig opzicht moge zijn, komt over de leiding Gods in de geschiedenis der Kerk geen woord voor. 77) ACQuOY, 1. C. p. 120, 121. 78) C. F. STÄUDLIN, Lehrbuch der Encyclopädie, Methodologie und Geschichte der Theol. Wissenschaften, Hannover, 1821 p. 273. . 79) Dr. J. 1. DOEDES. Encyclopedie der Christelijke Theologie, Utrecht, 1876, p. 119. 80) Dr. J . G. R. ACQuOY. Kerkgeschiedenis en Geschiedenis van bet Christendom, Leiden, 1882, p. 19.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 52

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's