GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Berekening of constructie - pagina 28

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Berekening of constructie - pagina 28

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der Letteren en Wijsbegeerte en der Theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

dit organisch in elkander grijpen van idividu en gemeenschap kan de christelijke paedagogiek haar eigen licht geven en zij kan tusschen individualistische en sociale paedagogiek een eigen baan gaan. In deze organische opvatting hebben onze mannen van de theorie en de practijk der opvoeding ook voorheen hun kracht gezocht. 1) Ook hen bevredigde het "entweder-oder", waarvan de huidige paedagogische richtingen telkens weer spreken, niet. De verdeeldheid in paedagogicis moet evenwel blijven, zoolang dáár, waar men de kwestie stelt " berekening àf constructie", de oplossing niet werd gevonden. En men zal bij het zóó stellen van de vraag de oplossing niet ontdekken. Want slechts het heteronome denken kan hier een antwoord geven, dat ons hope biedt, dat we zullen komen tot een paedagogiek, die een eenheid is. Zoo kan er komen een christelijk paedagogiek van eigen geaardheid, een opvoedkunde, die naar haren aard , ook een nationaal karakter draagt. En zoo heeft de eenheid der christelijke paedagogiek ook iets te bi eden voor onzen tijd, die, in haar schreienden nood van verdeeldheid , om vastheid van lijn onbewust roept.

Hooggeachte Toehoorders, Gij zu lt mij gelooven, als ik zeg, dat ik niet zonder schroom mijn ambt aanvaard. Er is over een leerstoel in de paedagogiek aan onze V rije U niversitei t zooveel gesproken en geschreven, er zijn zooveel verwachtingen gewekt, er is zulk een beeld gegeven van hem , die eens de gewenschte man zou zijn, dat ik mij niet ontveins, dat ik niet aan alle gewekte verwachtingen zal voldoen, en dat zeker niet aanstonds. Daarbij leven we in een tijd, waarin de afbrekend e critiek veelal beter gehoor vindt dan de opbouwende, en waarin velen het aangenamer vinden te arbeiden met het houweel van den slooper dan met de truffel van den bouwer. En niet het minst voel ik me klein in deze ure, wanneer ik zie, welke mannen voorheen, zij het dan ook niet zoo opzettelijk, als thans geschieden zal, de opvoedkunde aan onze Universiteit beoefenden . Ik gedenk aan een tweetal groote figuren onder de heengega ne hoogleeraren dezer Universiteit : Dr. J. Woltjer en Dr. H . Bavinck. Het werk van zulke mannen te moeten voortzetten is een taak , waarover hij , die zich aangordt, zeker geen reden heeft zich van te voren 'r.e beroemen als ware hij daartoe in staat. Ware het niet, dat ik in mijne benoeming aan onze Universiteit door geloof Gods weg mocht zien, en kon ik niet vertrouwen, dat mijn 1) cf. H. B a v i nek , 62 sqq., 123 sqq.

Verzamelde opstellen, 215.

Id. Paed. Beg. 16 sqq .,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1926

Inaugurele redes | 33 Pagina's

Berekening of constructie - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 1926

Inaugurele redes | 33 Pagina's