GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1937 - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1937 - pagina 41

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

39 Met de bede, dat wij allen mogen worstelen, hetzij om verkrijging, hetzij om behoud en versterking van dat geloof, en dat de Heere daarover Zijn zegen gebiede, open ik deze onze 56ste jaarlijksche samenkomst en gaan we saam biddend op weg naar onzen toogdag in het volgend jaar.

§ 7.

Verslag Rede Prof. Dr. J. Ridderbos. „Heilige Schrift en Cultuur."

Spr. begon met op te merken, dat hij aanga:ande het onderwerp „Heilige Schrift en Cultuur" in den beschikbaren tijd uiteraard slechts enkele opmerkingen kan maken, en dan nog speciaal met het oog op de Vrije Universiteit. De geschiedenis vertoont ons het beeld, eenerzijds van cultuurverachting, anderzijds van cultuur-vergoding; en voor beide beschouwingen — die natuurlijk ook vaak in allerlei verzwakte vormen optreden — heeft men op de H. Schrift meermalen een beroep gedaan. In den zin der verachting of onderschatting der cultuur doet dit het Piëtisme; in den zin van de vergoding of althans overschatting der cultuur is dit geschied door een theologie, die door Schleiermachers bemiddeling in sterke mate den invloed van de Idealistische Duitsche philosophic heeft ondergaan, en die, met verwerping van de leer der erfzonde en aanvaarding van het evolutionisme, de cultuur als eenheid voor goed houdt, haar soms met het koninkrijk Gods vereenzelvigt, en in elk geval haar niet consequent daaronder plaatst en niet consequent aan de door God gestelde normen toetst. Beide richtingen leven met de Vrije Universiteit op gespannen voet; en deze raag zich dat een eer rekenen, want beide richtingen leven ook op gespannen voet met de H. Schrift zelve. Bij het raadplegen der Schrift over dit onderwerp moet men zich er wel van doordringen, dat de Schrift geen cultuur-geschiedenis biedt, maar de geschiedenis van het Koninkrijk Gods. Maar uit het oogpunt van dat koninkrijk Gods beschouwt ze dan toch heel het leven, ook het leven der menschelijke cultuur. Tegenover alle cultuur-vergoding toont de Schrift ons reeds op haar eerste bladzijden het beeld van een zondige cultuur-ontwikkeling, aanvangend in het Paradijs met het toegeven aan de verleiding om „als God te zijn, kennende het goed en het kwaad", in Kaïns geslacht en in Lamechs huis rijpend voor het gericht van den zondvloed, en daarna in het streven, God naar de kroon te steken met den bouw van Babels toren, die in zijn onvoltooidheid het monument

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Jaarboeken | 182 Pagina's

Jaarboek 1937 - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1937

Jaarboeken | 182 Pagina's