GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1980-1981 - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1980-1981 - pagina 25

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

- er is een ernstig gat in de overige lasten (waarover hieronder nader) dat wellicht ten koste van het personeelsbudget zal moeten worden gestopt; - er staan het w.o. mogelijk nog nieuwe bezuinigingen in het overheidsbudget te wachten. Dat alles tegelijk kan niet. Er zal dus gekozen moeten worden, ook en allereerst op regeringsniveau. Minister Pais heeft in zijn concept Algemeen Financieel Schema 1982-1986 dat hij op 1 juli jl. met de instellingen heeft besproken, het accent gelegd op consolidatie van de bezuiniging 1981, wat betekent: geen verdere formatiereductie in 1982. Na het voorgaande behoeft het geen betoog dat dit een juist beleid is, maar dan zal ook tenminste getemporiseerd moeten worden in onder andere de beoogde reallocatie naar ZWO. In de Beleidsnota Universitair Onderzoek werd gesteld dat 1) het werkgebied van ZWO uitgebreid moet worden tot het technischwetenschappelijk onderzoek en in het algemeen het toegepaste universitaire onderzoek, en 2) dat voor de vergroting en verbreding van het aandeel van de projectfinanciering door ZWO in de financiering van het universitair onderzoek in de jaren 1981-1985 jaarlijks / 10 miljoen (guldens 1979) uit het w.o.-budget naar het ZWO-budget overgeheveld zou moeten worden. Toen deze nota besproken en beoordeeld werd, riepen deze voorstellen weinig vragen op. De bezuiniging op het w.o.-budget kwam nadien los en leidt nu tot een kritischer benadering van prioriteiten in de samenhang van de totale universitaire onderzoeksfinanciering. De doelstellingen ontwikkeld in BUOZ worden daarbij niet aangevochten. Het gaat om de uitwerking en de afstemming op andere processen, zoals de consolidatie van de bezuiniging van 1981, de ontwikkeling van een nieuw toewijzingsmodel voor het w.o. en de invoering van de twee-fasenstructuur. Actualisering en precisering van de concepties in BUOZ zijn nodig. Voor het universitair onderzoek is het in de huidige situatie weinig doelmatig om op korte termijn nog meer 'doorstromers' in het w.o.-budget te laten vervallen, ten behoeve van meer 'doorstromers' uit het ZWO-budget. In bepaalde faculteiten zouden de 'doorstromers' dan zeer overwegend door ZWO bekostigd worden, waardoor een te grote, door ZWO zelf ook niet beoogde ZWO-sturing van universitair onderzoek ontstaat. Het is hoog tijd voor zorgvuldig overleg in de driehoek O&W, ZWO en w.o.instellingen. Er is niets gunstigs te zeggen van het beleid van minister Pais op het gebied van de overige lasten, de exploitatiekosten van het w.o. die buiten het personeels23

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

Jaarboeken | 232 Pagina's

Jaarboek 1980-1981 - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

Jaarboeken | 232 Pagina's