GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 90

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

70

J. Z. BARUCH

Men bidt voor de genezing van een zieke. Mozes bidt tot God voor genezing van zijn zuster Mirjam, die een huidziekte gekregen had als straf voor haar kwaadspreken. Het korte gebed van Mozes tot God : „Ach God, genees haar toch" (Num. 12, 13) wordt verhoord. Koning David vast en weent, als het kind van Bathsheba ziek is: „Misschien bewijst God mij genade en blijft het kind leven" (2 Sam. 12, 22). Het gebruik van het vasten terwille van een zieke wordt ook elders vermeld. (T. Taan. III, 2). Josephus verhaalt, dat offers gebracht werden voor de genezing van een zieke ^). De Talmoed zelf noemt deze offers niet. Wie langer dan een dag ziek is, moet ook anderen voor zijn genezing laten bidden (Ber. X 55 b). Want, zegt de psalmdichter: „God vervult de wens van diegenen, die ontzag voor hem hebben en Hij luistert naar hun smeken en redt hen" (Psalm 145, 19). Het gebed van sommige vrome marmen zou een bijzondere heilzame werking kunnen hebben. Van R. Chanina ben Dosa wordt vermeld, dat als zijn gebed voor een zieke zonder onderbreking door hem kon worden uitgesproken, hij zeker was van de genezing van de zieke 2). Ook het Nieuwe Testament kent het laten bidden terwille van een zieke. In Jacobus 5 : 14 wordt gezegd: „Is iemand ziek onder U? Hij moet de oudsten van de gemeente bij zich roepen en voor zich laten bidden en zalven met olie in de naam van de Heer, en het gebed vol geloof zal de zieke helpen." Ook de arts moet bidden voor de genezing. Jozua ben Sirach geeft de raad, de dokter te halen bij ziekte (Sir. 38, 12) en vervolgt dan: „Ook hij (de dokter) bidt tot God, dat Deze hem succes moge schenken en genezing, ten einde het leven (van de zieke) te behouden." De Talmoed noemt vier middelen, die tot het afwenden van de dood kunnen leiden: weldadigheid, gebed, verandering van naam en verandering van levenswandel 3). In de Spreuken wordt gezegd: „Weldadigheid redt van de dood" en hierop was het reeds eerder genoemde gebruik gebaseerd, terwille van de genezing van een zieke gaven aan de armen te schenken 4). Het gebed, zowel individueel als collectief, voor genezing, is reeds eerder vermeld. De verandering van naam vinden we reeds bij de aartsvaders terug: van de aartsmoeder Sara wordt gezegd (Gen. 1) 2) 3) •*)

Antt. III, cap. 9, 4. Ber. V., 5. T. Babi. Rosh-Hasch. fol. 16 b. Bb 10 b.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 90

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's