GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 233

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

C G VAN WIJK

161

de overige Schrift een fundamenteel dualisme van ziel en lichaam Dat hebben we ons laten aanpraten door Plato en Descartes, maar aan de Schrift kunnen er geen argumenten vooi worden ontleend Maar op de kernproblemen van de moderne (en oude) natuurwetenschap laat de opvatting van Kuitert geen enkele lichtstiaal vallen Wat is leven, wat is de dood'' Wat is toch steeds goed m de voortgaande schepping' Wat is evolutie en vooral, wat evolueert er m de evolutie' Want deze vraag is een crux voor alle evolutionisten, die ze met kunnen beantwoorden Noch Darwm, noch de synthetische theorie, noch Teilhard de Chardm kan de toch voor de hand liggende viaag beantwoorden wat ontwikkelt er zich nu eigenlijk m de evolutie' En zie, Gen 1 geeft daarop een klaar en fundamenteel antwoord Zoals Gen 1 ook een klaar en fundamenteel antwoord geeft op de vraag, wat materie is, wat geest en hoe ziel en lichaam met elkaar samenhangen, hoe ze een eenheid vormen Evenals het fundamentele antwoord op het probleem van de krachten, die celdeling, celgroei en differentiatie bewerken en hun onderlinge samenhang Van dit alles vmden we bij Kuitert echter geen enkele aanduiding Maar wel wordt ons verteld, dat Gen 1 een bewerking is van assyrischbabylonische mythen, een bijgeschaafd Gilgamesch-epos „Het scheppingsverhaal heeft niet te maken met een (al of niet geopenbaarde) beschrijving van een oertoestand " Dat is een krasse bewering en wel om vele redenen De eerste en belangrijkste en voor ieder christen het meest voor de hand liggende, wordt door A van de Weg genoemd „Als WIJ uitgaan van de zaak dat ook Genesis behoort tot de Schrift waarvan het N T zegt dat de heilige mannen Gods door den Heiligen Geest gedreven zijnde hebben geschreven, dan kan men niet lezen, dat als er staat dat God Zijn werk zag en dat het zeer goed was, dat het m feite zou willen zeggen ja, het bedoelt alleen maar dat Jhwh is een betrouwbaar God, maar van Zijn werk wordt (n)iets gezegd Men keert het dan om." Maar als we uitgaan van het schriftuurlijk standpunt van A van de Weg, dan doen we met de uitspraak dat Gen 1 een bewerking is van het tiamatverhaal, dat door George Smith m 1875 werd teruggevonden, iets dat veel ernstiger is dan daarin alleen te lezen dat Jhwh een betrouwbaar God IS Dan is dat met minder dan een onschriftuurlijk standpunt Waarop is dat standpunt gebaseerd' Uit wat Kuitert schrijft, begrijp ik dat het het gevolg is van de botsing tussen de uit- en mleg van Gen 1 door onze gereformeerde vaderen en de resultaten van de moderne natuurwetenschap, die daaimee gedeeltelijk zonder meer m strijd zijn „Wanneer ervaring en natuurwetenschappen ten lange leste dit harmoniebesef verstoren (zoals we dat vandaag meemaken), moeten we daar met al te tragisch over doen Segaar heeft gelijk als hij m Wending opmerkt dat er dan een mythe verstoord wordt, en wel een mythe van platonische origine " Maar hoe nu toch uit het bovenstaande en uit bijv Psalm 89 alleen maar kan volgen dat Israel niet van huis uit, maar eerst m de loop van zijn verblijf m Kanaan Jahweh als Schepper heeft Ieren belijden en dat Gen 1 dus een bewerking is van assyrische scheppingsmythen, ontgaat mij volkomen en zou ik graag nader uiteengezet willen zien De opvatting van Kuitert is ook daarom kras, omdat ze verouderd is en reeds lang afdoende weerlegd We citeren Bavmck (G D, 2, blz 436): „Van dit Pan-Babylomsme is de afleiding van het scheppingsverhaal uit het land van Tiger en Eufraat dus maar een onderdeel Wij hebben hierin niet met een op zichzelf staand geval, maar met een algemene geestesrichting te doen, die, nadat de litteransch-critische richting haar onmacht aan de dag heeft gelegd, het probleem van de Bijbel religionsgeschichtlich tracht te verklaien Schifting en splitsing der oorkonden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 233

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's