GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 25

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

FREUD ALS JOOD

9

dat vaak ten onrechte als een symbool van het aardse slijk gezien wordt, was een phallische stier als symbool van de vruchtbaarheid). Hij voelde de verontwaardigde blik op zichzelf gericht. Tegelijkertijd was hij in zijn contemplatie verbonden met alle joden op de Sinaï. Sachs schrijft hierover in „Freud, Meister und Freund": "Es ist alsob Freud, ohne sich davon Rechenschaft zu geben, seherisch in den Fuszstapfen seiner Vorfahren gewandelt und einer der altesten jüdischen Traditionen gefolgt ware: dem Glauben dasz alle Juden, ob geboren oder ungeboren, auf dem Berge Sinaï gegenwartig gewesen seien und dort „das Joch des Gesetzes" auf sich genommen hatten". „Wenn wir diese fromme Idee von ihrer national-religiöse Einschrankung befreien, ist sie eins mit Freuds Antwort auf die Frage nach dem Sinn und Aufgabe des Lebens. Er sah das Leben als Aufgabe, die jedem von uns gestellt ist, als eine Pflicht, uns auferlegt von der Vergangenheit, deren Produkt wir sind. Dieses Erbe ist als Über-ich immer mit uns, unsichtbar, ungreifbar, und doch formt es als wirklichste Wirklichkeit unser Leben". Freud projecteert eigen Mozes-problematiek in het beeld. Angstig verscholen achter een pilaar verwondert hij zich erover dat Mozes in zijn verontwaardiging niet van zijn voetstuk afkomt om hem en de ongelovige menigte te treffen. Hij is geboeid door de plechtige en waardige rust ondanks de diepe verontwaardiging. Mozes wilde eerst wraak nemen in zijn toorn en de tafels op de grond smijten, maar hij weerstond de verleiding en beheerste zich. Freud schrijft: „Aber Michelangelo hat an das Grabdenkmal des Papstes einen anderen Moses hingesetzt, welcher dem historischen oder traditionellen Moses überlegen ist. Er hat das Motiv der zerbrochenen Gesetztafeln umgearbeitet, er laszt sie nicht durch den Zom Moses' zerbrechen, sondem diesen Zom durch die Drohung, dasz sie zerbrechen könnten, beschwichtigen oder wenigstens auf dem Wege zur Handlung hemmen. Damit hat er etwas Neues, Ubermenschliches, in die Figur des Moses gelegt, und die gewaltige Körpermasse und Kraftstoszende Muskulatur der Gestalt wird nun zum leiblichen Ausdrucksmittel für die höchste psychische Leistung die einem Menschen möglich ist, für das Niederringen der eigenen Leidenschaft zugunsten und lm Auftrage einer Bestimmung, der man sich geweiht hat". Freud beschouwde zich als een nieuwe wetgever, die tegelijkertijd zich met de oude wetgever moest identificeren en hem vernietigen. Enerzijds was hij deel van de menigte, anderzijds Mozes zelf. Mozes, de wetgever der joden, personifieerde de joodse orthodoxie, het super

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1967

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 294 Pagina's

1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1967

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 294 Pagina's