GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 208

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

168

BOEKBESPREKING

vraag levend, wie is deze auteur Van Unen Noch m de omslag, noch in een literatuurverwijzing was te achterhalen wie aan het woord was Aan het eind van het boek is slechts een beknopte bibliografie opgenomen De 19 boeken, hierm vermeld, missen echter datum van uitgave als ook de naam van de uitgever Het kan zijn dat deze wijze van bibliografische notities met opzet door de auteur gekozen is, omdat hij met zijn wetenschappelijke pretenties een religieuze benadering van deze problematiek wil geven, maar met op de orthodoxe wijze Als wetenschapper mot men dan ook de moed opbrengen, dacht ik, om deze keuze van de auteur is accepteren, hoewel men gedurende het lezen steeds meer begint te verlangen om precies te weten op grond waarvan de auteur bepaalde stellingen poneert, aan welke bronnen hij zijn gegevens ontleent Uit deze inleiding moge het u duidelijk geworden zijn, dat de auteur mij zeei nieuwsgierig gemaakt heeft naai de inhoud Het boek bestaat uit drie delen In het eerste deel wordt de genetica behandeld, m het tweede deel de anthropogenetica en eugenetica en m het derde aeel ras en eugenese R chten we nu eerst onze aandacht op het eerste deel dat 133 pagina's beslaat Het sterkste gedeelte van dit eerste deel is het 7e hoofdstuk, waarin enkele statistische methoden behandeld worden Alvorens 'k meer inhoudelijk op enkele punten van het eerste deel wil ingaan, moet het mij toch van het hart, dat de lezer van het eerste deel van tijd tot tijd geconfronteerd wordt met mooilijke-technische''woorden en uitdrukkingen, die met overal even correct zijn Of hier alleen drukfouten m het spel ziin, kan ik met beoordelen Enkele voorbeelden hiervan zijn (p 11) „Parens = ouders", (p 12) ,,backcross als terugkruism^", (p 14) „Checkerboard", (p 15) „monohybridisatie", (p 16) „biotypen", (p 22) „Bij de reproductie van een DNA-molecuul kan door stialmg (ultraviolette en X-stralen) of chemische werking (mosterdgas) bijv de volgorde der basen worden gewijzigd (we spreken dan van een gen-mutatie) en daardoor kan het DNA bi]v een verkeerd aminozuur aanmaken", (p 117) muttigen i p v nuttigen en „de familie der Homonidae, het geslacht Homo, de soort Homo-sapiens", (p 120) „somale mutaties", (p 124) de zetfout ,bsechreven", (p 125) „In het oud-Joodse denken past een miraculistische voorstellingswijze van het ontstaan van de mens heel goed", (p 126) „orthonese", (p 129) laatste alinea voor het nieuwe paragraafje ,,Mechanisme en Vitalisme ' IS duidelijk een zm weggevallen Zou het niet correcter zijn te spreken over Mechamcisme en Vitalisme' Deze kle'ne schoonheidsfouten die voor de niet geoefende lezer storend kunnen zijn, doen mets af aan het feit, dat de auteur hier op een gecomprimeerde wijze een goed overzicht geeft van de genetica Jammer is dat de auteur de natuurwetenschap der biologie te zeer verweeft met filosofische, teleologische en theologische beschouwingswijzen In de samenvatting van zijn paragraaf over „Mechanisme en Vitalisme" blijkt duideliik de religieuze bewogenheid van de auteur „De boven gegeven neo-vitalistische opvattmg is met meer dan een van de vele opvattingen, die m overeenstemming met de religie kunnen worden gebracht" (p 133) De eerlijke poging van de auteur om de gegevens van de natuurwetenschap m overeenstemming te brengen met zijn religieuze opvattingen, goengageeid staande m deze tijd, zijn bewonderenswaardig, maar de eerlijkheid gebiedt om op te merken, dat zijn v/eergave van de verschillende filosofische stromingen sterk gesimplificeerd is en hier en daar zelfs onju'st Dat neemt met weg dat het uitermate interessant is om te zien hoe deze auteur zich deze problematiek existentieel heeft eigen gemaakt Toch schuilt m deze wijze van denken en trouwens m het gehele dispuut tussen materialisme en vitalisme een ernstig misverstand inzake de aard van de natuurwetenschap Het is de moeite waard daar nader

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 208

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's