GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 55

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

PAUL TOURNIER

35

Ik heb de bijbel doorgebladerd en nagegaan welke oorzaken aggressie opwekken. Ik vond: schuldgevoel, eerzucht, angst, teleurstelling, minderwaardigheidsgevoel, gerechtigheid, roeping, eenzaamheid, macht, ledigheid, erfeniskwesties, autoriteitsmisbruik, verontwaardiging. De aggressie kan pathologisch worden zoals bij Saul en omdat er toen nog geen chemische industrie was gebruikte men muziek als „tranquillizer". De kettingreactie die door aggressie wordt ingeleid, is door Jezus aangegeven als Hij zegt dat wie het zwaard nemen door het zwaard vergaan. Dat is de bijbelse regel die leert, dat uit iets verkeerds steeds wéér iets verkeerds voortkomt. De bijbel heeft een uitgesproken begrip voor de geschiedenis en de ontplooiing van de aggressie bij de volken. De eenheid van de aggressiviteit is een bijbelse opvatting. De mensen willen steeds een gradueel verschil maken tussen meer en minder ernstige aggressiviteit. Er zijn kleine vergrijpen en kleine aggressiviteiten die men nog vergeven kan. De hele zin van de bergrede is dit soort schijnheilig onderscheid tussen grote en kleine zonden op alle gebied omver te werpen. Jezus zegt: gij zijt er trots op geen moordenaar te zijn maar als ge tegen uw vriend „dwaas" zegt dan zijt ge een moordenaar. In bijbels perspectief zijn er geen graden. Er is continuïteit tussen de mini-aggressiviteit van de kletspraatjes of van het slechte humeur en de maxi-aggressiviteit van het judasverraad. En bij het laatste oordeel denkt Jezus er niet aan te veroordelen wegens aggressieve daden maar hij vraagt „hebt u liefdedaden gedaan". 2. Aggressiviteit van God Vanaf het ogenblik dat men mij vroeg deze bijbelstudie te houden, begreep ik dat ik deze kant van het probleem niet kon ontwijken. Ricoeur van de Sorbonne heeft er over gesproken in een lange lezing over de angst. Nadat hij de verschillende stadia van de angst had behandeld, noemde hij als laatste fase die der metafysische angst. Ricoeur formuleerde het aldus: „Zou God boos kunnen zijn". Deze opvatting vervolgt de mensen vanaf het begin der mensheid, die voortdurend aan eindeloos veel gevaren blootgesteld is geweest en zich afvraagt of er een oppermachtig wezen is dat haar lot in handen heeft dat boos kan worden en gekalmeerd moet worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 55

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's