Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 41
De geschiedenis van het Paedologische Instituut in Amsterdam 1931-1989
Een school verbonden aan het Paedologisch Instituut wil
zeggen, verbonden met de laboratoria en het internaat. Een
observatie in den ruimsten zin. Van klassikaal onderwijs
is op deze school dan ook geen sprake. Het individueele
staat sterk op den voorgrond. En gelukkig ook. Het onder-
wijs geven aan deze leerlingen is een ingespannen arbeid.
Toch is het een voorrecht te mogen werken onder al deze
Varianten'. In de eerste plaats om de groote verscheiden-
heid. Maar ook omdat hier zoovelen komen, die voor het
eerst hooren van Jezus, die niet weten wat bidden is. En
dan hun aandacht bij de Bijbellessen te merken; voor velen
gaat hier voor het eerst de Bijbel open'. In dit jaarverslag
wordt eveneens een fraaie typering gegeven van de soorten
kinderen die de school bezoeken. 'Ook nu telden we, even-
als andere jaren, onder de leerlingen de nerveuzen, de prik-
kelbaren, de in zich zelf gekeerden, de bedeesden en tragen,
de afleidbaren en stille werkers, gevallen van motorische en
sensorische aphasie, jongens die altijd vroolijk en opge-
ruimd zijn en daarnaast de pessimisten, de vernielzuchtigen
en de treiters.'
De school blijkt een klein getal vaste leerlingen te heb-
ben, meestal kinderen van buiten het instituut die in hun
woonplaats geen Buitengewoon Lager Onderwijs kunnen
volgen, en ook een groot aantal tijdelijke leerlingen. De eer-
ste jaren van het instituut bestaat het onderwijzend perso-
neel maar uit twee mensen: één onderwijzeres en één
schoolhoofd. In 1937 is het aantal aanmeldingen voor de
school zo groot, dat een extra onderwijzeres moet worden
aangetrokken. Het aantal leerlingen, begin dat jaar, be-
draagt dan achtenveertig: zevenendertig jongens en elf
meisjes. In 1939 loopt ook het aantal leerlingen op de
school terug en tijdens de oorlog hebben de onderwijs-acti-
viteiten waarschijnlijk op een laag pitje gestaan.
Na de oorlog komt hier verandering in daar de stroom
van leerlingen naar de school groter is dan voor de oorlog.
Het leerlingenaantal groeit gestaag, evenals het personeel.
Er wordt besloten de school op te splitsen in een zgn. 'bui-
tenschool' en een 'binnenschool'. De buitenschool voor
kinderen van buiten het instituut, de binnenschool voor
kinderen die in het instituut verblijven. Het jaar 1949 is een
39
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's