GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 40

De geschiedenis van het Paedologische Instituut in Amsterdam 1931-1989

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VI D E SCHOOL

Tot nu toe is één onderdeel van het P.i. niet genoemd dat

wel degelijk een beschrijving behoeft in de geschiedenis

van het instituut, namelijk de school verbonden aan het

P.l.

Vanaf de oprichting moet het Waterink duidelijk zijn ge-

weest dat een pedologisch instituut geen kans van slagen

had als er geen onderwijs gegeven zou kunnen worden.

Immers, het instituut stond ook open voor kinderen met

leerproblemen en waar anders konden die problemen beter

worden aangepakt dan op een school verbonden aan het

P.i. Bovendien waren vele kinderen nog leerplichtig dus

een school was een noodzakelijke voorwaarde voor het

slagen van het P.i. Zodoende trok hij een leerkracht uit

Ermelo aan, die het eerste jaar, via de eerder beschreven

'truc', les kon geven op het p.i. Daar Waterink vond dat

enige bijscholing voor dhr. Eisses, want zo heette de leer-

kracht, kennelijk geen kwaad kon, stuurde hij hem naar de

v.u. voor een 'een paedagogischen cursus'. We schrijven

hetjaar 1931.

In het jaarverslag van 1933 wordt voor het eerst, zij het

minimaal, melding gemaakt van de activiteiten van de

school. 'Het schoolonderwijs bleef opgedragen aan den

heer P. Eisses, die met groote toewijding en trouw de zoo

moeilijke taak vervulde. Het zal voor den heer Eisses een

geen geringe voldoening zijn, wanneer het straks in het

nieuwe gebouw mogelijk zal zijn, een complete school voor

B.L.o. in te richten' (de verhuizing naar de Vossiusstraat

had toen nog niet plaatsgevonden/JB). Uitgebreider verslag

van de les-activiteiten wordt gedaan in hetjaar 1935. Doel-

stelling van het onderwijs, wijze van lesgeven, motivatie

van het personeel en andere zaken komen hier aan de orde.

'De school van het Paedologisch Instituut is in de eerste

plaats een inrichting voor observatie. Daardoor wijkt zij al

zeer af van andere scholen en neemt een eenige plaats in.

38

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's

Pionieren toen en nu. De geschiedenis van het Paedologische Institutuut in Amsterdam 1931-1989. - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Publicaties VU-geschiedenis | 72 Pagina's