Medische psychologie - pagina 280
10 jaar samenwerken in het VU-ziekenhuis. Jubileumboek ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de afdeling/vakgroep medische psychologie.
278 Batelaan
zouden reageren?: hoe zouden ze willen dat de dokter zou reageren? Daarna worden
aan de hand van rollenspellen tussen Frans en de arts, mogelijke reacties van de arts
op de vraag van Frans uitgeprobeerd en nabesproken. Afhankelijk van de veiligheid in
de groep worden eventueel ervaringen met rouw van de studenten zelf uitgewisseld.
De nadruk ligt hierbij op de reacties die de studenten in die situatie zelf hebben
gekregen uit de omgeving. Welke reacties hebben zij als steunend ervaren, welke
niet?
Al lange tijd bestaat het onden/vijs van de vakgroep medische psychologie, (faculteit
der geneeskunde. Vrije Universiteit) voor een groot deel uit het trainen van
geneeskundestudenten in communicatieve vaardigheden. Dit is één van de specifieke
doelstellingen in het onderwijs aan geneeskundestudenten aan deze universiteit.^
Deze specifieke doelstellingen leveren naar de mening van de faculteit een wezenlijke
bijdrage aan de gewenste beroepsvoorbereiding en verlenen aan het facultaire
onderwijs een eigen, instellingsspecifiek karakter in inhoudelijke zin.
In 1995 is door de vakgroep medische psychologie een onderzoek uitgevoerd naar de
kwaliteit van het onden/vijs in communicatievaardigheden aan de geneeskunde-
studenten van de medische faculteit Vrije Universiteit. Doelstelling van het onderzoek
was de ontwikkeling van een consistent en samenhangend programma van trainingen
op het gebied van communicatievaardigheden en attitudevorming ten behoeve van
studenten geneeskunde. Op grond van de resultaten van dit onderzoek is het
onderwijs aangepast. In dit hoofdstuk wordt een schets gegeven van de
doorgemaakte veranderingen, de huidige trainingen in 'Medische Communicatie' en
de toekomstplannen.
Kwaliteitseisen op het gebied van de communicatieve vaardigheden
Zowel artsen als patiënten zijn nogal eens teleurgesteld over hun onderlinge contact
en de resultaten van de gevoerde gesprekken.^ Uit onderzoek blijkt dat ruim 20% van
de arts-patiëntrelaties onbevredigend verloopt, meestal ten gevolge van slechte
communicatie.^ Ook de klachten die bij het VU ziekenhuis worden ingediend hebben
nogal eens te maken met bejegening, interactie en communicatiestoornissen. Uit
analyse van de klachtencommissie van dit ziekenhuis blijkt dat 30% van de klachten
hierop is terug te voeren."
De laatste jaren wordt er veel onderzoek verricht naar de achtergronden van dit
'communicatieprobleem'. Tevens worden er tegenwoordig hogere eisen gesteld aan
de communicatieve vaardigheden van de arts (zie het hoofdstuk van Collette en
Wellen in deze bundel). Het belang van ondenwijs in communicatieve vaardigheden in
de opleiding geneeskunde staat inmiddels niet meer ter discussie.
Gespreksvaardigheden, zoals het stellen van open vragen, samenvatten, reflecteren
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Publicaties VU-geschiedenis | 324 Pagina's