GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Is studeren ook al een last? - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is studeren ook al een last? - pagina 20

Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

• er moet met kracht gewerkt worden aan affiliatie anders ont-

staat er een tekort aan plaatsen.

• brengt de studieraad bindende adviezen uit aan de faculteit?

• er wordt een commissie ingesteld voor de benoeming van een

onderwij scoördinator.

• er is een enquête gehouden onder de studenten over de colle-

ges, de resultaten zullen worden gepubliceerd.

• er zijn wat versoepelingen van de examenreglementen, vol-

doenden blijven 6 maanden geldig.

In de klinische onderwijscommissie spreekt men over het nieuwe cur-

riculum dat per 1 september 1969 ingaat, maar niet voor die datum de

studieraad en faculteit zal passeren.

Wat er met het zevende jaar zal gebeuren, hangt nog af van de com-

missie; de aandacht voor de kliniek wordt vervroegd naar het derde

jaar. Men is bezorgd over de kwaliteitsdaling die het gevolg zal zijn

van een tekort aan staf en patiënten.

Er zal dus een onderwijscoördinator worden benoemd. In een raads-

stuk vinden we de positie van deze functionaris aangegeven. Het moet

een zelfstandige functie worden, permanent lid van het bestuur en de

onderwijscommissie, voorzitter van de curriculumcommissie. Hij moet

organisatie en doel van het onderwijs bestuderen, voorstellen doen

voor nieuwe methoden van onderwijs en leiding geven aan onderwijs-

activiteiten. Het onderwijs moet door hem geïnventariseerd en geëva-

lueerd worden en op grond daarvan moet integratie plaats vinden,

waarbij reorganisatie niet wordt uitgesloten. Tenslotte moet hij zich

bezighouden met de affiliatieproblematiek.

Hij zal niet de titel van hoogleraar krijgen.

Er komt ook een kandidaat. Studenten en staf

vinden deze echter minder geschikt, vooral

omdat noch een wetenschappelijke belangstel-

ling, noch een onderwij sbelangstelling, doch

slechts organisatorische belangstelling en erva-

ring aanwezig geacht wordt. Toch wordt de

voorzitter van de stafraad en een ander lid uitge-

nodigd voor een gesprek met mevrouw dr. L.

Hemmes. Zij wordt begin 1970 benoemd als

onderwij scoördinator.

dr. L. Hemmes

18

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's

Is studeren ook al een last? - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's