Is studeren ook al een last? - pagina 39
Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs
III. VOORTGAANDE HERPROGRAMMERING
1. Het begin
In september 1977 begint de CVH haar werkzaamheden. Een grote
commissie met leden met verschillende inzichten en ervaringen.
Sommigen zijn ook lid geweest van de commissie herprogrammering,
sommigen zijn betrekkelijk onervaren in het denken over onderwijs.
Het kost dus enige tijd om een basis van vertrouwen binnen de com-
missie te ontwikkelen, om te bewerkstelligen dat, hoewel gezichtspun-
ten en achtergronden verschillen, de intenties gelijk worden. De eerste
vergaderingen wordt er dus veel gepraat en weinig bereikt. Wel wordt
ons duidelijk dat het gescheiden werken aan een propedeuse in een
aparte subcommissie onmogelijk is. Ook wordt duidelijk dat de scree-
ning van het onderwijs van de verschillende vakgroepen veel werk is
dat weinig oplevert, maar toch vakgroepen aanleiding geeft om hun
onderwijs helder te maken en ons inzicht geeft waar de weerstanden
tegen verandering liggen. Nu, die weerstanden zijn voornamelijk angst
zelfbeschikkingsrecht op te geven, angst formatie te moeten inleveren,
angst dat de huisarts zal dicteren wat onderwezen moet worden, angst
dat de kliniek zal vertellen wat de prekliniek moet doen, angst dat de
zachte vakken te veel van de aandacht gaan vragen. Samenvattend blij-
ken er bij de traditionele vakgroepen vele angsten te bestaan en daar-
door een weerstand tegen ieder gesprek dat in de richting van verande-
ring gaat.
In een lezing die ik najaar 1977 voor de docentenlunch houd worden
de eerste gedachten over de propedeuse duidelijk gemaakt. De prope-
deuse zal bestaan uit drie inleidingen, inleiding in de medische weten-
schap; inleiding in onderwijs, wetenschappelijke vorming en persoon-
lijkheidsvorming; inleiding in de gezondheidszorg. Naast deze inlei-
dingen is er probleemoplossend onderwijs waarin diverse geneeskun-
dige problemen gepresenteerd worden. Ook is er elementen-onderwijs,
waarin de basisvakken een rol spelen.
De filosofie hierachter is een dooreenweven van een inductieve bena-
dering waarin gewerkt wordt van macro naar micro, met een deductie-
ve benadering door de basisvakken, waarin gewerkt wordt van micro
naar macro: cel, weefsel, orgaan, mens.
Zo ontwikkelen de gedachten zich in de commissie. De commissie
enquêteert de vakgroepen over de kennis- en vaardigheidsdoelen van
37
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's