GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Is studeren ook al een last? - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is studeren ook al een last? - pagina 39

Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

III. VOORTGAANDE HERPROGRAMMERING

1. Het begin

In september 1977 begint de CVH haar werkzaamheden. Een grote

commissie met leden met verschillende inzichten en ervaringen.

Sommigen zijn ook lid geweest van de commissie herprogrammering,

sommigen zijn betrekkelijk onervaren in het denken over onderwijs.

Het kost dus enige tijd om een basis van vertrouwen binnen de com-

missie te ontwikkelen, om te bewerkstelligen dat, hoewel gezichtspun-

ten en achtergronden verschillen, de intenties gelijk worden. De eerste

vergaderingen wordt er dus veel gepraat en weinig bereikt. Wel wordt

ons duidelijk dat het gescheiden werken aan een propedeuse in een

aparte subcommissie onmogelijk is. Ook wordt duidelijk dat de scree-

ning van het onderwijs van de verschillende vakgroepen veel werk is

dat weinig oplevert, maar toch vakgroepen aanleiding geeft om hun

onderwijs helder te maken en ons inzicht geeft waar de weerstanden

tegen verandering liggen. Nu, die weerstanden zijn voornamelijk angst

zelfbeschikkingsrecht op te geven, angst formatie te moeten inleveren,

angst dat de huisarts zal dicteren wat onderwezen moet worden, angst

dat de kliniek zal vertellen wat de prekliniek moet doen, angst dat de

zachte vakken te veel van de aandacht gaan vragen. Samenvattend blij-

ken er bij de traditionele vakgroepen vele angsten te bestaan en daar-

door een weerstand tegen ieder gesprek dat in de richting van verande-

ring gaat.

In een lezing die ik najaar 1977 voor de docentenlunch houd worden

de eerste gedachten over de propedeuse duidelijk gemaakt. De prope-

deuse zal bestaan uit drie inleidingen, inleiding in de medische weten-

schap; inleiding in onderwijs, wetenschappelijke vorming en persoon-

lijkheidsvorming; inleiding in de gezondheidszorg. Naast deze inlei-

dingen is er probleemoplossend onderwijs waarin diverse geneeskun-

dige problemen gepresenteerd worden. Ook is er elementen-onderwijs,

waarin de basisvakken een rol spelen.

De filosofie hierachter is een dooreenweven van een inductieve bena-

dering waarin gewerkt wordt van macro naar micro, met een deductie-

ve benadering door de basisvakken, waarin gewerkt wordt van micro

naar macro: cel, weefsel, orgaan, mens.

Zo ontwikkelen de gedachten zich in de commissie. De commissie

enquêteert de vakgroepen over de kennis- en vaardigheidsdoelen van

37

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's

Is studeren ook al een last? - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's