Omstreden normalisering - pagina 49
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
als gevolg dat de VU niet tijdig zou voldoen aan de eisen van wetgever
en overheid, waardoor ze haar effectus civilis zou kwijtraken. Het be-
sluit van het senaat en de curatoren maakt de weg vrij voor de benoe-
ming van Sizoo, die bedenkingen en vragen heeft bij de uitspraak van
de synode, tot hoogleraar Wiskunde en Natuurkunde. Sizoo streeft
naar een christelijke wetenschap, maar neemt de natuurwetenschap-
pelijke methoden van meten en weten uiterst serieus. De natuurwet-
ten staan volgens hem niet in de Bijbel beschreven, maar moeten ont-
dekt worden door de natuur zelf te onderzoeken. Volgens Sizoo
openbaart God zich niet alleen via de Bijbel, maar ook via de natuur.
Er wordt, metaforisch geduid, vanuit twee boeken gewerkt en geleefd:
de Schriftuur en de Natuur. De titel van het gedenkboek van Ab Flipse
Hier leert de natuur ons zelfden weg- ontleend aan een uitspraak van
classicus en VU-hoogleraar Jan Woltjer^^ - slaat hierop. Sizoo wil de
normale wetenschap ruim baan geven en zich niet laten leiden door
een te letterlijke interpretatie van de Bijbel. Hij schrijft een boek over
radioactiviteit, waarin hij stelt dat de aarde volgens natuurweten-
schappelijke maatstaven miljoenen jaren oud moet zijn en niet pas
zesduizend jaar, zoals de schriftgeleerden vonden. Maar een openlijk
debat hierover ontstaat nog niet. Volgens Hendrik Blauwendraat, his-
toricus van de wiskunde, heeft VoUenhoven, een van de grondleggers
van de Wijsbegeerte der Wetsidee, geprobeerd de wiskunde een plaats
te geven in het ideaal van christelijke wetenschapsbeoefening en een
weg te wijzen die het wiskundeonderwijs in zou moeten slaan. Hoog-
leraar Koksma is, aldus Blauwendraat, de enige geweest die iets met
het werk van VoUenhoven heeft proberen te doen.^" Hij probeerde te
laveren tussen de belangrijkste stromingen in de filosofie van de wis-
kunde. De wiskundige moest volgens Koksma voorzichtig zijn met
een begrip zoals het oneindige, toch zou hij van God de vermogens
hebben gekregen om zich dat oneindige voor te stellen.^^
De verhouding tussen geloof en wetenschap krijgt een belangrijke
plaats in de faculteit van Wiskunde en Natuurwetenschappen. Op ini-
tiatiefvan Sizoo gaat direct na de Tweede Wereldoorlog Reijer Hooy-
kaas als hoogleraar in de Geschiedenis van de natuurwetenschappen,
met dit onderwerp aan de slag.''^ Hooykaas huldigt, aldus historicus
Peter Bak, de opvatting dat het calvinisme een vruchtbare voedings-
bodem schept voor de vrije ontwikkeling van de natuurwetenschap,
maar heeft een grondige afkeer van systeembouwers.''^ Ab Flipse weet
hieraan toe te voegen dat Hooykaas de vloer aanveegde met de filoso-
fen van de Wijsbegeerte der Wetsidee, omdat ze ongehinderd door
47
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's