Omstreden normalisering - pagina 245
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
In de zestiger jaren zou men gepleit hebben voor de democratie
en tegen de herprogrammering. Dat beide begrippen gekoppeld
zouden kunnen worden, ging toen iedere verbeelding te boven.
Men zou een dergelijke koppeling alleen gezien hebben als een
slimme poging van rechts om de pil van de herprogrammering
te vergulden.^5
De verbeelding krijgt in de lange jaren zeventig inderdaad een heel an-
der karakter: studenten op dit speelveld zijn actief als onderwijstech-
noloog, schrijven stukken over studiezwaarte, verhouding tussen
hoofd- en bijvakken, werkvormen, didactische principes en wijzen
van tentamineren. Het onderwijspolitieke speelveld is gedecentrali-
seerd vanwege de eigen logica en dynamiek van onderwijsherpro-
grammering binnen de verschillende (sub)faculteiten en studierich-
tingen. De herprogrammering wordt gericht door de spelregels van de
WUB en de voorschriften en suggesties van de Commissie Voorberei-
ding Herprogrammering Wetenschappelijk Onderwijs (CVHWO).
Tegelijkertijd wordt de facultaire herprogrammering beïnvloed door
dynamiek en logica van de landelijke, wettelijk gereguleerde herstruc-
turering (met speerpunten als: cursusduur, studieduur, propedeuse,
selectie en budget), die in belangrijke mate wordt gedicteerd door re-
gering en parlement. Intermediaire instituten als de Academische
Raad en in toenemende mate organen in het planningscircuit van de
colleges van bestuur, moeten de werelden van enerzijds faculteiten en
studierichtingen en anderzijds van politiek en overheid bij elkaar
brengen. Dat lukt lang niet altijd. Herprogrammering en herstructu-
rering zijn grootheden die zich niet altijd even goed tot elkaar verhou-
den.
De radicale studentenbeweging maakt de complexiteit nog een
slagje groter. Herprogrammering en herstructurering worden primair
gezien als vehikels om op het wetenschapspolitieke speelveld de strijd
voor goed en relevant onderwijs en onderzoek op basis van het kwali-
ficatieconcept met succes te kunnen blijven voeren: pluriformiteit, re-
levantie, invulling hoofdvak, verbinding tussen onderwijs en onder-
zoek, leeronderzoeken en projectonderwijs.^"^
De politicologen proberen de eigen dynamiek van studiepolitiek, her-
programmering en herstructurering te respecteren én te verbinden.
Studiepolitiek wordt georganiseerd door het Studie-Inhoud Politico-
logie (SIP ), de activiteiten gericht op de herprogrammering van de
243
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
![Omstreden normalisering - pagina 245](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/omstreden-normalisering/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's