GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Onder een deksel.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onder een deksel.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid verkondigd; en daarin verblijd ik mij. Filippenzen 1:18.

Hoe overwinnend-sterk is de liefde van Paulus voor Christus geweest, dat hij zich óók verblijdt als deze „onder een deksel" verkondigd wordt.

De apostel wordt, terwijl hij te Rome in gevangenschap is, door allerlei tegenstand belaagd; maar het grievendst leed doen hem diegenen aan, die, hoewel behoorende tot de Christengemeente, zijne persoonlijke vijanden waren. Wellicht zijn zij tegenstanders van Paulus' apostelschap geweest, doch in elk geval was het er hun om te doen, Paulus' naam en invloed schade toe te brengen, zijn g©zag to breken, en i: : jn aanhaTig to vorklcinen. En uit dez© vijandschap predikten zij Christus. Zij meenden, dat, wanneer zij door het Evangelie bekeerlingen mochten maken buiten Paulus om, dit voor den apostel zeer pijnlijk zou zijn; terwijl tegelijk hun eigen aanhang vergroot en de tegenstand tegen Paulus versterkt zou worden. Zij predikten alzoo Christus uit nijd en twist, niet uit zuiver© beweegredenen.

En deze Evangelieprediking nu noemt d© apostel, — „Christus verkondigen onder een d©kser'. Het Evangelie dient daarbij tot een© bedekking van het eigenlijk motief. De eigenlijke beweegreden is vijandschap tegen Paulus; maar men bedekt die vijandschap onder het Evangehe; en zóó, onder dat deksel, verkondigt men Christus om Paulus af te breken.

Het is dus onjuist te meenen, dat deze menschen niet den waren en vollen Christus predikten. Integendeel, — d© apost©l zou zich dan iiiet verblijd hebben. Hij zou dan in toom ontstoken zijn, en wederom gezegd hebben: „indien iemand een evangelie verkondigt, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, di© zij vervloekt". Neen, Paulus wist, dat men den zuiveren Christus bekend maakte; dienzelfden, dien ook hij verkondigde. Alleen, — het ging uit een verkeerd motief. En nu werkt de liefde tot Jezus Christus, zijn Zaligmaker, zóó krachtig in Paulus, dat hij van zulk een© Evangeheprediking getuigt: — „daarin verblijd ik mij". Als Christus maar verkondigd wordt. Dan moge men hém, Paulus, smaden; dan moge men zelfs Christus verkondigen om Paulus te krenken; welnu, — daar gaat Paulus dan overboord, — als Christus maar verkondigd wordt. Diozelfde liefde, di© weet t© v©rvloeken als niet de rechte Christus gebracht wordt, diezelfde liefde, en geen andere, kan hier zeggen, als Christus onder een deksel verkondigd wordt: — „daarin verblijd ik mij".

Welk een vruchtbaar beginsel ©n levende ged/agslijn mag in deze heilige hefdesuiting van, Paulus gegrepen en gevolgd worden zoowel in h©t leven van eigen kerk en Christelijken kring, als in de verhoudingen met ander© kerken en kringen. Hoe zouden de engelen zich verheugen, ©n de Heilig© Geest krachtiger kunnen doorwerken. Want dit is het ware beginsel.

Eenerzijds, — Christus moet recht en naar d© Schriften gebracht worden. Wij mogen geen vrede sluiten en geen verdraagzaamheid koesteren ten koste van den Christus Gods. Dat deed Paulus allerminst. „Christus onder een deksel" zij niemand een© uitdrukking, waarmee slapheid en valsche

ireniek worde gezegend en goedgepraat. De liefd© voor Christus, — ja, juist zij — eischt Zijne ware en volle gestalte.

Maar uit diezelfde liefde behoort dan déze houding op te komen, dat, wanneer Jezus Christus naar waarheid gebracht wordt, — waar, of wanneer, of door wie, of uit welk oogmerk, of in welke kerk, of in welken kring, al zou het geschieden uit tegenstand tegen onze eigen kerken, om die af te breken en zichzelven aanhang te gewinnen, — wij in de liefde voor Christus zóó overwinnend-ho'og stonden, dat wij ons verblijdden om Zijnentwil.

Dan kunnen we op eigen standpunt blijven staan, en onze eigen heilige beginselen blijven handhaven, evenals Paulus, — doch, zoo daar ergens buiten onze muren Christus nog verkondigd wordt, dan moet ons hart ruim worden en blijde, en vol waardeering en dank aan God dat het daar óók geschiedt; en dan hebben wij te zeggen: — die Christus, dien gij voorstaat, die is ook m ij n Christus, en hier is i n dien Christus mijn hand en mijn gebed.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 1932

De Reformatie | 8 Pagina's

Onder een deksel.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 1932

De Reformatie | 8 Pagina's