GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„Op voor Uw school!”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Op voor Uw school!”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder deze „titel" bevat het laatste nummer van „Het Schoolblad", orgaan van het Nederlandsch Onderwijzersgenootschap, een artikeltje^ waarin propagandisten worden opgeroepen, om te ijveren voor de Openbare School, 't Loopt tegen April, Mei; dat is op vele dorpen de tijd, dat de 'kinderen, die de leeftijd hebben bereikt, naai school moeten en nu dient men er overal een' waakzaam oog over te houden, dat de kinderen naar de Openbare School worden gezoniden. Overal, zoo meent het blad, moet men samenwerking zoeken met alle coniité's, die de bevordering van deze school bedoelen. Op ouderavonden kan dat met succes geschieden. De menschen moeten worden opgewekt, hun vrienden en kennissen tijdig aan te sporen, hun jonge kinderen op de juiste plaats te doen inschrijven.

Nog beter acht men • vaste huisbezoekers, die overal komen, waar kinderen van de geschikte leeftijd zijn. Er zijn al plaatsen, waar men de adressen heeft van ale kinderen, die de zesjarige leeftijd naderen. Een persoonlijk woord van een vertrouwden propagandist heeft de meeste kracht. Evenwel kan men ook door lectuur werken. Op geregelde tijden een klein gesehriftje verspreiden, is zonder twijfel een geschikt middel om de zaak warm te houden. In Den Haag werkt men met reclame-biljetten voor de ramen van verscheiden woningen. Zoo wordt de aandacht van de voorbijgangers op de Openbare School gevestigd.

Het blad meent, dat er in positieve zin moet worden gewerkt. Er is genoeg goeds van de Openbare School te zeggen, zoodat men de taktiek van verdachtmaking wel kan missen.

Het blad wil wel laten infonneeren naar laakbare propaganda van de tegenpartij en beweert dan, dat het gebruik daarvan niet zeldzaam is.

Behalve de iS'ste bewering, die we voor reklening van het Wad moeten laten, kunnen we voior een stukje als dit respect hebben. Wie met volle overtuignig leen zaat dient, dez; e liefheeft en meeiat, dat het heil van het vaderland nauw betrokken is bij den bloei van die zaak, in dit geval de Openbare School', mag ijveren, moet ijveren, moet propaganda maken. Vooral, nu die school in de laatste jaren zooveel terrein verloor, valt het te begrijlpen, dat haar onderwijzers de handen ineenslaan, om haar te helpen. Daar zeg ik geen woord kwaad van.

Mijn bedoeling met dit hier te releveeren is geen andere, dan onze menschen er op attent te maken, dat we deze propaganda in het oog moeten houden. Actie, het kan niet anders, moet ook hier reactie wekken. Nu hebben wij' het altijd gemakkelijker, om onze menschen te bereiken. In de kerk, op verschilende vergaderingen, bij' huisbezoek, op ouderavonden krijgen wij telkensi de gelegenheid, het groote belang van het Christehjk Onderwijs te bepleiten. Bovendien blijft onze pers niet acbter.

Toch moeten we er ook oog voor hebben, dat ec nog een breede schare van menschen is, die het . eigenlijk niet goed weten, waar ze hun kiadeJDen boen moeten zenden. Zelf zijn ze in' hun behjdenis niet positief, maar ze vinden daarin zoo weinig bevrediging, dat ze voor hun kinderen wat anders begeeren. Die gunnen ze toch wel' onderwijs in die dingen, die niet van deze aarde zijn en waarovea: de Heilige Schrift het kind alleen het rechte licht kan geven. Ik geloof, dat wij deze menschen niet aan de propagandisten voor de Openbare School! moeten overlaten. Daar moeten wij ook komen; ook

onze school is waard, het pleit voor haar te voeren. Daar kunnen ook wij onze lectuur brengen. Ik denk aan het blaadje voor de Unie-coUeote en aan het blaadje, dat thans door de „Unie, een School met den Bijbel", regelmatig uitgegeven wordt. Bij duizenden wordt het verspreid en heft bevat goede lectuur van propagandistische strefcj king.i)

En willen we dan meteen ook een oogje in bet zeil houden, wanneer we kennis maken met dtei propaganda van de overzij ? De raad in Het Schoolblad is best, de voornemens zijn wel goed, maar er zijn wel eens ijveraars, die te ver gaan. Beweringen moeten wel eens worden bestreden, argumenten weerlegd.


1) Zie ook de advertentie: „Waarom Chr. Onderwijs? " door Ds C. A. Vreugdenhil, op de achterpagina van dit nummer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1934

De Reformatie | 8 Pagina's

„Op voor Uw school!”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 maart 1934

De Reformatie | 8 Pagina's