GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

EVEN PARKEEREN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EVEN PARKEEREN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een eenvoudig evangelie?

Evangeüseeren is het brengen van het evangelie.

Prediken en catechiseeren is ook het brengen van het evangelie. Of ik spreek in een park, of dat een predikant voorgaat in een kerk, of een koor zingt in een ziekenhuis, ol een dienaar des Woords catechiseert, het is hetzelfde evangelie. Als ik de belijdenis lees of een tractaatje in een bus stop, in die belijdenis en op dat blaadje moet hetzelfde evangelie staan.

Ik zal het nog sterker uitdrukken: in een dogmatiek en in een Zondagsschoolboekje moet hetzelfde evangelie staan. Anders moet die dogmatiek op den brandstapel of dat Zondagsschoolboekje moet op den brandstapel.

Dat zij dan vlammen!

Natuurlijk, er is ook allerlei onderscheid.

Onderscheid in de positie van hem, die dat evangelie brengt, ambtelijk of als behulpsel.

Onderscheid aan wie dat evangelie gebracht wordt, aan Gods Eigendom naar Het Verbond of aan de schare, die omdoolt als schapen, die geen Herder hebben.

Onderscheid in de wijze waarop dat zelfde evangelie gebracht wordt.

Van die onderscheiden wijze zijn twee dingen te zeggen. In de eerste plaats, dat de evangelisatie het evangelie brengt in een hoofdsom.

In de tweede plaats, dat in de evangelisatie zooveel mogelijk gezocht wordt naar eenvoudige woorden en een bevattelijke wijze van voorstelling.

Dominee en evangelist gebruiken niet hetzelfde woordenboek.

Gewoonlijk noemt men daarom het Evangelie dat door de evangelisatie gebracht wordt een eenvoudig evangelie.

Wianneer men daar nu mede bedoelt, dat de evangelist zich beperkt tot een hoofdsom en die hoofdsom zoo dicht mogelijk bij de menschen brengt door zijn wijze van voorstellen, maar dat het toch hetzelfde evangelie is, dan heb ik tegen die uitdrukking geen overwegend bezwaar.

Maar als het hierop zou neerkomen, dat men in de evangelisatie een deel van het evangelie zou verdonkeremanen, dan zou ik daartegen een ernstig protest willen laten hooren.

Men doet dat dan wel uit een goed hart. Men redeneert: de menschen moeten gered worden. Wat is de beste methode? Zouden wij hun niet een eenigszins bekort evangelie mogen brengen? En dat andere maar bewaren als een zekere luxe voor bevestigde christenen? Deze gansche instelling is door en door valsch.

Het is er maar niet om te doen dat een mensch verlost wordt, op welke manier dan ook.

God verlost ons z o o, dat Hij in ons de kennis en de begeerte wekt om alleen door God verlost te worden en alleen op Gods wij ze. Van elke andere verlossing doet de Heere ons zeggen: De aangeboden verlossing niet aannemende.

O God, ik wil niet verlost worden ten koste van Uw eer, tot den prijs van Uw recht.

Zulk een verlossing wil ik ook aan de menschen niet brengen. Maar nu voelen wij ook, het brengen van een eenvoudig evangelie is nog niet een eenvoudige zaak.

Laat ik als voorbeeld nemen: de uitvoering van een muziekstuk. Als ik een opus moet uitvoeren, dan kan ik wel eens een noot verkeerd aanslaan, en een toon te lang aanhouden, als het geheel goed is, hinderen zulk een paar kleinigheden niet. Ik heb een gansche stof om de gedachte te vertolken, ik heb een groot materiaal van noten om zulk een foutje al spelend te herstellen. Maar moet ik een stukje spelen van tien regels, dan is het anders. Als ik dan één noot rek en een andere verkeerd kies, verandert het heele stukje van karakter.

Pas dit beeld nu toe op het onderwerp dat wij behandelen. Wie in de evangelisatie optreedt, behoeft geen theoloog te zijn. Maar de hoofdzaken moet hij grondig weten, moet hij beheerschen. Hij moet in de verbindingen geen fout maken.

Anders wordt zijn lied, d.i. zijn vertelling of toespraak of tractaat valsch.

Nu is niemand musicus geworden zonder wel eens een valsche noot te hebben geblazen.

En ook in het werk der evangelisatie worden wij niet volwassen dan door onze fouten heen.

Daarom gaat het niet.

Maar wij zullen daarom toch niet gaan zeggen: Valsch is voor die menschen goed genoeg?

Wij zullen toch niet zeggen: Laat het valsch zijn, als de menschen er maar mee gebaat zijn?

God de Heere stoote maar veel van die broeders en zusters in Zijn Wijngaard uit, die het charisma hebben ontvangen om wat men noemt een eenvoudig evangelie te brengen.

Mits het Z ij n evangelie is en niet hun evan­ gelie!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

EVEN PARKEEREN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 februari 1936

De Reformatie | 8 Pagina's