GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

BRIEF UIT AMERIKA

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BRIEF UIT AMERIKA

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vrede en Vooruitgang.

j(eent men in Nederland nog in de strijdeaiide rk te 2ijn? En meent men ook dat strijd zelfs gj^ijdelijk is? Men gelieve dan te luisteren "lar ee'n „roepstem" uit Amerika.

De roepstem komt vaji Professor George W. Ricbards. Dr Richards is een man van de syniioge. Mede door zijn toedoen zijn de „Reformed fliurch in the United States" en „The Evangeical Church" tot één kerkgenootschap verboinden. iet nieuwe genootschap heet „The Reformed and Evangelical Church". De vrede is gesloten; nu ] er zeker vooruitgang komen.

Ook op theologisch gebied wil DT Richards vrede vooruitgang. Het eerste nummer op zijn program vrede tusschen rechtzinnigen en vrijzinnigen. iiiervan spreekt hij in zijn boek „Beyond Fundanientalism and Modernism", dat in 1934 verscheen. Er behoeft en moest toch eigenlijk geen strijd n tusschen rechtzinnigen en vrijzinnigen. Waarom niet? Omdat beide op een dwaalspoor zijn en Barth en Brunner den uitweg hebben gewezen. Beide rechtzinnigen en vrijzinnigen moeeen weinig toegeeflijk zijn en aJles zal wel oed komen.

In de eerste plaats moesten de rechtzinnigen niet zoo zeer op het handhaven van hun belijdenisschriften gesteld zijn als dat nu het geval ; . Wel gevoelt Dr Richards zich aan den Heidelbergschen Catechismus verplicht. Deze toch, zoo meent hij, is meer irenisch dan b.v. de Westininstersche belijdenis (IX). Als de Westminsterbelijdenis spreekt van uitverkiezing en verwerping, zoo doet zij de blijde boodschap des evangelies gewéld aan. De leer der verwerping misschien wel waar, maar men zoekt er tevergeefs de vreugde van het evangelie in 211). Het evangelie heeft dus met dè tegentelling waar en onwaar niets van doen. Dr Richards spreekt het onomwonden uit dat wat gisteren kettersch was, vandaag als orthodox moet aangeteekend (206). Wel hebben we theologie van noode, maar iedere eeuw heeft haar eigen l; beologi3 fabriceeren (100). Jezus zelf heeft zijn leven niet naar ©en welgefo-rmuleerd program ingericht ). Over belijdenisschriften behoeven we dus waarlijk niet meer te twisten. We hebben slechts lezus' voorbeeld te volgen en niet te meenen kt de zon in haar schijnen van 's menschen sterrekunde afhankelijk is.

Van wie wordt hier het meerdere offer gevraagd, fan de rechtzinnigen of van de vrijzinnigen? Wel- : zijn de rechtzinnigen dusver halsstarriger jeweest dan hun tegenpartij en houdt de rechter rem in zijn vermaan tot toegeeflijkheid zijïi gestreng op hen gericht.

Doch er is meer. Met de belijdenis moet ook Ie Heilige Schrift ter zijde gesteld. De Schrift is geen onfeilbaar Woord van' God (140). De prediker moet het eeuwig evangelie in de Schrift weten te onderscheiden van het omhulsel der raditie (175). Daartoe helpen hem de hoogere ïritici (144). Er staat veel in de Schrift dat geen evangelie is en ook geen betrouwbare mededeeling jeeft aangaande wetenschap, geschiedenis, ethiek ïn theologie, „There is much in the Bible that is aeiüier , good news', nor reliable science, history, Ethics or theology" (165). De prediker moet dus mderscheiden en niet denken dat de Schrift hem ^langaande natuur en geschiedenis betrouwbare nhchhng wil geven.

Wat de natuur betreft is het, scheppingsverhaal 'heel niet te vereenigen met wat , de wetenschap [»is in dezen geeft. En wie gelooft nu dat Eliza if l? ^'" "^an de bijl deed drijven, dat de ezelin M Biieam heeft gesproken of dat Jona in den "1* van den visch is geweest? < 130.) In 2 Salel 21:1 wordt ons verhaald dat de Heere fael sloeg met hongersnood vanwege de bloed- «nuld die rustte op het huis , yan Saul. Natuurlijk ('M rf' ^^^°'^'^^ verbeelding van den profeet. iret t ' ^'^^^ ™^^ ®^ moet dus maar vergeten; staat met den godsdienst in geenerlei verband. We dus eens gingen onderscheiden , met ons Dan J^'^^'^^d zou er vrede en - vooruitgang zijn. Konden we immers de resultaten der moderne ^wenschap ten volle aanvaarden. We behoefden lie" (•4i\' '•^ strijden over „schepping of evolu-

fh^yf- ^an de natuur geldt, kan ook van de Het e ^"^'^ gezegd. Ook hier is strijd misplaatst. vj.gjjjj^f'gslie heeft ja eigenlijk met de geschiedenis •fecht? Maken. Van heilsgeschiedenis moesten de deais ""'^^"^ niet langer spreken. Wie de geschie- N rl^^° ^^^ Joodsche volk beschrijven wil volge pedik '^^^'^^°'^'^ der hoogere critiek. Maar de let ., , 'i neeft daar weinig mee te . maken. In b.v, J"^^l ^an Abram's vertrek uit , Ur hggen de momenten van het .evangelie, maar met het verhaal als geschiedenis heeft de prediker niets te maken. „This is not history; this is gospel" (145). In het Oude Testament worden de oorlogen van Israël als de oorlogen des Heeren voorgesteld. De God van het Oude Testament is een oorlogsgod en de God van Israël alleen. Van dat alles kunnen wij natuurlijk niets gelooven (167).

We hebben dus ook als Christenen of als gereformeerden geen bizondere scholen op te richten (106). En wat zou nu een „vereeniging voor Calvinistische wijsbegeerte" gaan doen? De wijsbegeerte staat immers in geenerlei verband met het evangelie (116).

Dr Richards deelt ons in zijn inleiding mede dat hij Schleiermacher, Ritschl, Troeltsch, Barth en Brunner als zijn leermeesters, eï-kent. Hij is hoogleeraar in de theologie aan een gereformeerde inrichting. Hij is vredestichter in de kerken.

Maar men heeft nu wel begrepen wat soort vrede hij wil stichten tusschen rechtzinnigen en vrijzinnigen. De vriendschapsband was tusschen kat en muis verbroken. Ze woonden in hetzelfde huis, maar inplaats van samenwerking was er hevige twist. Reinaart de Vos wist hierop wel raad. Beide, de kat en de muis moesten niet zoozeer op hun zelfstandig bestaan gesteld zijn. Ziet u, als zij nu over zulk een kleinigheid heen konden stappen zou er vrede en vooruitgang zijn voor beide. De kat gaf dit punt gereedelijk toe. Maar helaas, volgens de laatste persberichten, houdt de muis zich nog krampachtig aan haar zelfbestaan vast.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

BRIEF UIT AMERIKA

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 maart 1936

De Reformatie | 8 Pagina's