GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1998 - pagina 99

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1998 - pagina 99

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

prof.dr. Taede Sminia

Spanning - positief en negatief wijs, dan weer op onderzoek. Door de veranderingen in de maatschappij staat momenteel niet alleen het evenwicht tussen onderwijs en onderzoek onder druk, maar is men ook binnen deze taakgebieden voortdurend zoekend naar een evenwichtige invulling.

Prof.dr. Taede Sminia

Geen leven zonder spanning. Spanning, stress, is nodig om zelfs de gewone dingen adeguaat te doen. Te veel stress werkt echter negatief uit. De balans, het noodzakelijk evenwicht in het lichaam, raakt dan zoek en daardoor de positieve interactie met de omgeving. Dergelijke verschijnselen, zo herkenbaar in het menselijk bestaan, treden ook op binnen organisaties en hun contacten met de buitenwacht. Door de eeuwen heen is er binnen de universitaire wereld altijd spanning geweest tussen de (beroeps)opleidingen (arts, jurist etc.) en de academische vorming, de universiteit als plaats waar leerling en leermeester samen op zoek zijn naar kennis, waarheid en waarden. Dan eens ligt de nadruk op onder-

vrije

De discussie over de verhouding tussen onderwijs en onderzoek speelt zich af op het niveau van de organisatie (universiteit, faculteit) en op dat van het individu. Moet de klemtoon binnen de instelling liggen op het onderwijs {teaching university) of op het onderzoek {research university)! De VU heeft hierover een duidelijk standpunt. Zij gaat uit van de verwevenheid en het in balans houden van onderwijs en onderzoek. Immers, het wezenskenmerk van de universiteit is dat de student voor zijn of haar ontwikkeling het meest is gediend met een directe betrokkenheid bij onderzoek. Op individueel niveau balanceert men ook voortdurend op de grens tussen de aandacht voor onderwijs en onderzoek. Adequaat functioneren vereist evenwicht in de waardering voor onderwijs en onderzoek. Die is er (nog) niet, waardoor negatieve spanning, negatieve energie ontstaat. Voor de kwaliteit van de opleiding en voor het optimaal benutten van het aanwezige talent is op- en

Universiteit

amsterdam

herwaardering van de leermeester, de docent onontbeerlijk. Het beleid dient hierop gericht te zijn. Immers, zonder studenten geen universiteit. Binnen de hoofdtaken onderzoek en onderwijs zijn universiteiten ook op zoek naar nieuw evenwicht. Wat het onderzoek betreft, heeft de VU daarbij nadrukkelijk gekozen voor het drieluik: fundamenteel- (grensverleggend, op kennisvermeerdering gericht), strategisch- (beleid ondersteunend), en toegepast (maatschappij gerelateerd) onderzoek. Binnen het onderwijs is ook veel discussie gaande. Belangrijke uitdagingen op dit terrein zijn het ontwikkelen van beroepsgerichte onderwijsvarianten naast de primair op de wetenschap gerichte opleidingen, het combineren van studeren en werken (aan de VU wordt met steun van het ministerie van OC&W zo'n variant ontwikkeld binnen de opleiding Bedrijfswiskunde en informatica) en het inspelen op de maatschappelijke tendens 'levenslang leren'. Onze universiteit is wat onderwijs betreft dus volop in beweging. De VU speelt zo goed mogelijk in op maatschappelijke ontwikkelingen en tracht daarin de gezonde balans te vinden. (In)spanning en ontspanning zijn daarbij onontbeerlijk.

Column

45

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's

Revue 1998 - pagina 99

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's