GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 2001 - pagina 109

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 2001 - pagina 109

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wetenschappelijk onderwijs vanuit virtuele fantasie, zie pagina 40

tussen patriottisme (dat vanuit het geloof legitiem zou zijn) en nationalisme (dat illegitiem anderen uitsluit). Maar tegen de achtergrond van de geschiedenis van Hongarije bleek wel hoe moeilijk het onderscheid tussen beide in het oog is te houden. De vierde dag stond vooral in het teken van Afrika. Pieter Potgieter (Bloemfontein) keek nog eens terug op de gang van de theologie van de blanke Nederduits Gereformeerde Kerk ten opzichte van de apartheid. Waar deze kerk zich in het verleden in de richting van de ideologie van apartheid bewoog, is er nu de beweging om er los van te komen. Na hem sprak James Kombo (Nairobi) over mogelijkheden en aard van inculturatie. De cultuur zal door het christelijk geloof steeds worden 'gedoopt'. Het academische gedeelte van de conferentie werd besloten met een lezing van Chris Mostert (Melbourne) die alle contextualiteit zijn juiste perspectief gaf: er is één Heer, één geloof, één doop. Die band moet alle verschillen, culturele eigenheden en politieke belangen overstijgen. Na de zondagse kerkdienst en de evaluatie met afspraken voor de toekomst werd de conferentie besloten. Wanneer we terugkijken op de

conferentie, hebben we een goede indruk gekregen van wat context, geschiedenis en sociale positie met mensen doen en hoezeer deze hun geloof beïnvloeden. Je kunt de theologie van de Hongaren niet verstaan zonder duizend jaar geschiedenis en die van de Indonesiërs niet zonder de eenheidsstaat en de islam. Dit alles leidde voor mij ertoe om contextualiteit niet zozeer te zien als mogelijkheid voor diversiteit van geloven, maar veeleer als uitdaging om eenheid en identiteit van het geloof in Christus te bewaren en te verwoorden: de vraag naar een oecumenisch belijden dat de contexten overstijgt, na deze ten volle in rekening te hebben gebracht. Zo alleen is

Een morgenwijding op de conferentie in de l<apel van Princeton Theological Seminary

oecumene geen vlucht uit de problemen, maar een kritische verwerking daarvan. Princeton Theological Seminary verzorgde gratis kost en inwoning. De vereniging en het bestuur van de Vrije Universiteit zorgden voor de reiskosten van deelnemers voor wie hun eigen instellingen dat niet konden dragen en voor de infrastructuur die nodig was voor de voorbereiding. De deelnemers besloten in unanieme resoluties daarvoor hun dank te uiten! Dr. Bram van de Beek

Prof. dr John Titaley (Salatiga, Indonesië) tijdens een van de centrale lezingen

vrije Universiteit

amsterdam

De faculteiten

43

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Revue | 128 Pagina's

Revue 2001 - pagina 109

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

Revue | 128 Pagina's