GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 2002 - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 2002 - pagina 15

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

calvinisme te maken. Integendeel. Een calvinist zegt juist: 'Ho ho, wie ben ik nou eigenlijk, een zondaar als ieder ander. Laat ik eerst maar eens beginnen mijn eigen straatje schoon te vegen'." Waarom wordt er aan de Vrije Universiteit historiscli onderzoek naar liet protestantisme gedaan? "Dat lijkt me evident. De VU is ontstaan uit de protestantse orthodoxie. Vanuit die traditie hebben we hier de nodige kennis en onderzoekers op dat gebied. De VU heeft prima voorzieningen voor dit onderzoek. Het Historisch Documentatie Centrum met zijn vele archieven en het Studiecentrum voor Protestantse Boekcultuur zijn een goudmijn voor elke onderzoeker. Onze taak is antwoord te geven op vragen als hoe de Nederlandse samenleving is omgegaan met haar geloof, met de kerk, de zoektocht naar zingeving. De protestantse traditie in Nederland is heel belangrijk geweest; dat moet worden onderzocht. Niet alleen de eigen, protestants-christelijke achterban, maar iederéén in Nederland verwacht dat dat hier aan de VU gebeurt." Er l<lini<t een zel<ere spijt door wanneer u spreekt over de ontkerkelijking van Nederland. "Ja, want ik denk dat het slecht is voor een mens en de samenleving om zijn Schepper niet te kennen."

vallig. Nederland is eeuwenlang christelijk geweest en daar is nog veel van over. Ook niet-christenen hebben nog te maken met het christelijke erfgoed. Dat is na een halve eeuw niet zo snel verdwenen. Maar de vraag is: zijn we gelukkiger in deze ontkerkelijkte wereld? Er is meer rechtvaardigheid, en we zijn veel rijker dan vroeger, maar het aantal psychisch zieke mensen lijkt wel groter te worden. En hier in Nederland mag het betrekkelijk veilig zijn, we hebben er ogenschijnlijk weinig moeite mee dat mensen elkaar een paar honderd kilometer verderop wél naar het leven staan. Een beetje bescheidenheid past hier dus wel." Is dat uw taak als historicus: de boel een beetje in perspectief zetten? "De historicus is geen zedenmeester. In de eerste plaats moetje laten zien wat er is gebeurd. 'Recht doen aan dooie mensen', noem ik dat. Maar zonder relativeringsvermogen kun je het verleden niet lezen. Het is jammer dat we in deze hedonistische tijd kennelijk de nuance van geschiedschrijving niet nodig hebben. Het historisch besef is tegenwoordig miniem. We willen hoogstens onze eigen vooroordelen nog bevestigd zien: 'Vroeger was alles calvinistisch en sober en vervelend' of 'In de Tweede Wereldoorlog had je goed en fout'. Je afvragen hoe het komt, dat mensen onder bepaalde omstandigheden tot een zekere keuze kwamen, daarin lijken nog maar weinigen te zijn geïnteresseerd." Cerrit Schutte, Het Calvinistisch Nederland: Mythe en Werkelijkheid, Uitgeverij Verloren, Hilversum. Peter Breedveld

Maar er is wel meer sociale vrijheid en gelijkheid dan vroeger. "Ik zeg ook niet dat we nu in Sodom en Comorra leven. Bovendien zijn we dan wel geseculariseerd, maar allerlei christelijke tradities zijn nog blijven bestaan. 'Gij zult niet doodslaan', bijvoorbeeld. Dat is toch niet toe-

vrije Universiteit

amsterdam

Communicatie, tekst en cultuur

13

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Revue | 112 Pagina's

Revue 2002 - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Revue | 112 Pagina's