GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 2002 - pagina 67

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 2002 - pagina 67

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

dem of hét referentiekader. Sommige leerkrachten gaan zelf niet meer naar de kerk. Dat levert binnen zo'n school verlegenheid, onzekerheid en vragen op. Gooien we het liedboek uit het raam? Laten we de leerlingen delen in onze geloofscrisis? Verbreden we onze religieuze horizon? Ik denk dat kerken op dat identiteits- en levensbeschouwelijk terrein een rol zouden kunnen spelen. Een vorm van pastorale 'counseling', om leerkrachten er achter te laten komen waar ze nu zelf staan. Net zo goed als de scholen support en deskundigheid op andere terreinen inhuren: van 'time-management' tot 'integraal personeelsbeleid'. Zo'n samenwerkingsverband tussen kerk en school is wat

anders dan dat de kerk de school zaken oplegt en controleert. Het is een nieuwe rol voor de kerk. Het is een partnerschap waarbij van elkaar wordt geleerd. Dat zal niet vanzelf gaan en vergt een mentale omschakeling van zowel kerken als scholen. Want laten we eerlijk zijn - als je nu bij een open protestants-christelijke school aankomt met het voorstel 'we gaan samenwerken met de kerk' dan staan ze nogal eens op hun achterste benen. Er kleven te veel negatieve associaties en herinneringen aan die oude kerkrol. Maar het is te belangrijk om niet op te pakken. En op een aantal plekken gebeurt dat gelukkig ook al." Anne Soldaat

Het duale onderwijsstelsel kent twee soorten scholen. Aan de ene kant het van de overheid uitgaande, 'levensbeschouwelijk neutrale' openbaar onderwijs. Dit openbare onderwijs moet voor alle leerlingen én leerkrachten toegankelijk zijn. Aan de andere kant zijn er de bijzondere scholen, die zijn opgericht door particulieren en zijn gebaseerd op een godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag. Mits consequent toegepast, kunnen bijzondere scholen leerlingen en leraren wél selecteren op godsdienstige of levensbeschouwelijke overtuiging. Beide typen scholen worden door de overheid gefinancierd en door diezelfde overheid op deugdelijkheid getoetst.

vrije Universiteit

amsterdam

De hoogleraar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Revue | 112 Pagina's

Revue 2002 - pagina 67

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Revue | 112 Pagina's