Studentenalmanak 1934 - pagina 139
DE PLURIFORMITEIT VAN DE KERK 129
men er voor terugdeinzen hem als epigoon te kwalificeeren.
Hetzelfde geldt van Eliza in zijn verhouding tot Elia, Of om
de geschiedenis van ons land te laten spreken; onze staat-
kundige onafhankelijkheid is een schepping van Willem van
Oranje. Hadden Maurits en Frederik Hendrik denzelfden
scheppingsdrang bezeten, mogelijk zouden ze ons volk naar
den chaos hebben gevoerd. Maar zij hadden de gave van
opbouw en voltooiing, en toonden daarin hun oorspronke-
lijkheid. Hun voortzetting van het werk van den Vader des
Vaderlands stempelt hen echter allerminst tot epigonen. Dit
typeert juist de epigonen, dat zij impotent zijn tot voort-
bouw. Zij bewaren de kontinuïteit niet, maar verbreken die.
Zij kunnen den geheelen ideeënschat van him voorgangers
onmogelijk assimileeren en kiezen er slechts een deel van
uit, om die tot geldigheid te brengen. Zij specialiseeren
niet het generale, maar generaliseeren het speciale. Het
voornaamste gebrek, waaraan zij lijden, is het gebrek der
kleine geesten: bewustzijnsvernauwing. Zoo ontleende de
Manchester richting haar star individualisme, haar harteloos
egoïsme, haar konsekwent materialisme niet aan de vaders
der klassieke school zelf, maar aan hun epigonen. Want ook
dit is een wezenskenmerk van het epigonisme; het schijnt
zich te onderscheiden door ijzeren konsekwentie. Daartegen-
over lijken geniale geesten inkonsekwent. Maar zijn konse-
kwentie is eenzijdig. Het is een konsekwentie van één
bepaalden factor met verwaarloozing van andere. Het epigo-
nisme kan in zijn simplicisme geen kontraste waarheden
erkennen. Het opereert steeds met het óf-óf, maar nooit daar-
naast met het èn-èn. Het is dan ook altijd geneigd een van
de termen; determinisme-indeterminisme praedestinatie-
menschelijke verantwoordelijkheid, distantie van God-ver-
wantschap met God (om slechts deze te noemen) zoo al niet
nominaal prijs te geven, dan toch faktisch secundair of
tertiair te maken. Terloops worde opgemerkt, dat ik op
grond hiervan de zoogenaamde dialektische theologie slechts
als epigonisme kan waardeeren.
In onze hedendaagsche Calvinische beweging valt, naar
ik meen, meer dan één symptoom van epigonisme te ont-
9
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934
Studentenalmanak | 226 Pagina's
![Studentenalmanak 1934 - pagina 139](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/studentenalmanak/studentenalmanak-1934/1934/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1934
Studentenalmanak | 226 Pagina's