GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1941 - pagina 186

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1941 - pagina 186

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

het mogelyk om als het ware meerdere realiteiten samen

te voeden tot één geheel, dat de idee weergeeft van een

realiteit, die niet in de afzonderlijke samenstellende deelen

te vinden is. Zoo was er op de voorlaatste internationale

fototentoonstelling van „Focus" een foto te zien, getiteld:

„Duel", voorstellend een landschap met zeer laag ge-

plaatste horizon, op welks voorgrond men twee mannen

zag worstelen en in de heel zacht gehouden wolkenlucht

erboven zag jnen de levensgroote kop van een blond meisje,

verzinnebeeldend het voorwerp van den strijd. Wanneer

men dat zoo vertelt doet het misschien eenigszins vreemd

aan, maar ik kan U verzekeren, dat een en ander zeer

treffend was.

Het begrip „montage" is zoo fotografisch, dat, wanneer

het in teeken- of schilderkunst wordt toegepast, het resul-

taat meestal slechts de lachlust of de verwondering op-

wekt. Dat hebben we kunnen constateeren bij de indertijd

gehouden tentoonstelling van „Surrealistische" kunst!

Dat de foto-montage niet belachelijk werkt, komt door-

dat de montage zoo typisch fotografisch is; ook door-

dat de fotografie nooit pretendeert, de werkelijkheid zélf

weer te geven, en dit daarom ook niet hoeft te doen.

De opdracht der fotografie is: weer te geven de wezen-

lyke inhoud, de gedachte die achter de buitenkant der

werkelijkheid ligt; en dat zonder gebonden te ziJn aan

dien buitenkant.

Hier boven zei ik, dat de fotografie ook abstraheert van

de kleur. Hier zal men tegen inwerpen, dat dit toch niet

het geval is bij de kleuren-fotografie.

Inderdaad, dat is zoo.

Maar ik zou dit willen zeggen:

De fotografie, die haar wezen vindt in de abstractie,

voldoet het best, wanneer zij ook van de kleur abstraheert.

De zwart-wit-fotografie is om zoo te zeggen de de

meest fotografisch werkende fotografie.

Het zy nogmaals gejzegd: het gaat er in de fotografie

niet om, of de werkelijkheid wel zooveel mogelijk benaderd

wordt, integendeel; en daarom acht ik persoonlijk de

178

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's

Studentenalmanak 1941 - pagina 186

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1941

Studentenalmanak | 250 Pagina's