GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1946 - pagina 238

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1946 - pagina 238

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

?

compromitterend voor degenen, die het debiteren. E r

mogen tussen de wereldoorlogen rare dingen in de muziek

gebeurd zijn — wie zou dat willen ontkennen? — er zijn geluk-

kig genoeg figuren geweest, die de grote lijnen hebben vastge-

houden, en nieuwe stadia konden voorbereiden, die ook voor

het toekomstig muziekbesef van eminent belang zijn.

Muziektheoretisch is de problematiek uiteraard nog op geen

stukken na verklaard en begrepen. Duidelijk is echter, dat de

kern van alle moeilijkheden 'het dissonantiebegrip is. Een uit-

breiding van het consonantie-begrip zal veel verruiming kun-

nen brengen, en het zal buitendien in overeenstemming zijn

met de werkelijke gang van zaken in de muziek van onze eeuw.

W a r e n er vroeger, zoals vermeld, zes intervallen consonant,

zo zal deze rij aanmerkelijk aangevuld dienen te worden.

Reeds bij Debussy komen secunden en septimen als consonant

voor. Verder dient men ten zeerste rekening te houden met

het complex van natuurtonen, dat in één toon voorhanden is.

W o r d t aan een samenklank, bestaande uit c, e en g toege-

voegd gis en b, dan beseffe men, dat deze laatste twee

tonen, mits met smaak en inzicht in de accoord-structuur ge-

rangschikt, kunnen gelden als versterkingen van de natuur-

tonen len als zodanig consonant worden opgevat.

En in de derde plaats biedt de polytonaliteit alle reden om

nadexe formuleringen te vinden voor een nieuw, doch speci-

fiek consonantie-begrip.

De muziektheorie komt uiteraard te allen tijd achter de

muziek zelf aan, en zo zal het ook nu gaan. Men moet op

het ogenblik dan ook nog volstaan met enkele algemene aan-

duidingen.

Dat neemt niet weg, dat deze dienstig kunnen zijn ter be-

strijding van het vooroordeel, het misverstand en het wantrou-

wen, dat ten aanzien van de moderne muziek welig tiert.

Voor de Vereniging tot bevordering van de artistieke be-

langstelling aan de Vrije Universiteit zal ook op dit gebied een

taak liggen. Belangstelling en begrip kunnen alleen dan groeien,

wanneer men elkaar wederzijds au sérieux kan nemen.

M. G E E R I N K BAKKER.

218

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Studentenalmanak | 278 Pagina's

Studentenalmanak 1946 - pagina 238

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Studentenalmanak | 278 Pagina's